De Haagse vervoerder HTM start een Europese aanbesteding voor minstens vijftig nieuwe trams, die de huidige GTL-vloot vervangt. De nieuwe vloot moet vanaf 2026 gaan rijden.
HTM vervangt GTL-trams in 2026
De huidige GTL-vloot (Gelede Tram Lang) van Bombardier is inmiddels 40 jaar oud en daarmee aan vervanging toe, laat interim-directeur Bruno Bruins weten. “Daarnaast zijn ze vanwege hun instap niet toegankelijk voor onze reizigers die bijvoorbeeld gebruikmaken van een (elektrische) rolstoel.” Met de nieuwe, ruime en toegankelijke trams wordt geïnvesteerd in meer capaciteit, met het oog op de toekomst. De GTL-trams rijden op de lijnen 1, 6, 12 en 16.
De nieuwe rijtuigen gaan aan dezelfde eisen voldoen als de huidige Avenio’s van Siemens en de Citadis van Alstom, die ook al in de Hofstad rijden. Zo worden de gelede tramstellen 2,55 meter breed en 35 meter lang, waardoor vier zitplaatsen naast elkaar geplaatst kunnen worden in plaats van drie, zoals in de GTL-vloot. “Als alle trams aan dezelfde eisen voldoen, zijn ze makkelijker uitwisselbaar”, vertelde CEO Jaap Bierman, die momenteel ziek thuiszit, ons vorig jaar.
Lees ook HTM en MRDH zeker dat reiziger terugkomt
De huidige aanbesteding wordt gedaan voor in totaal vijftig nieuwe trams, met de optie tot nog zo'n tien extra exemplareb. Die moeten vanaf 2026 gaan rijden, want na de aanbesteding moeten de trams ook nog ontworpen en gebouwd worden. Bruins: “We weten niet in welk tempo de groei van het aantal reizigers zich de komende jaren manifesteert, mede in het licht van grote woningbouwopgaven voor Den Haag en omgeving. De optie biedt ons dus de mogelijkheid om uit te breiden. Wij verwachten in de loop van volgend jaar daarover een besluit te kunnen nemen.”
Investering
In 2020 werd bekend dat HTM, de gemeente Den Haag en opdrachtgever MRDH samen de portemonnee trekken voor dit project. De Metropoolregio Rotterdam-Den Haag is goed voor 402 miljoen, de gemeente hoest een bedrag van 45 miljoen euro op en 15 miljoen euro komt op het conto van de regionale vervoerder. “Dat geld is niet alleen bestemd voor de aanschaf van de trams, maar ook voor onder andere het aanpassen van de infrastructuur, het toegankelijk maken van de halten en de nieuwe stallingslocatie”, besluit Bruins.

Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Doorbraak op het spoor: vakbondsleden CNV keuren cao-voorstel goed
14 jul om 12:00 uurEr is een doorbraak op het spoor: leden van vakbond CNV hebben maandagochtend ingestemd met het eindbod van NS…
GVB start aanbesteding aanschaf 78 nieuwe trams
10 jul om 09:50 uurDe Vervoerregio Amsterdam heeft aan het GVB opdracht gegeven om te starten met de aanbesteding voor de aanschaf…
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB
1 jul om 09:15 uurGVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…
Vervoerregio’s maken bezwaar tegen bezuiniging op het ov
23 jun om 10:47 uurDe Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben officieel bezwaar ingediend bij het…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Goan-fiasco kost 1,4 miljoen
15 mei om 14:10 uurWe schreven al eerder over het gebrek aan animo voor de Twentse ov-app 'Goan', waarin Twente ov- en Wmo-vervoer…
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
Reactie toevoegen