In de provincie Limburg neemt Arriva eind juni 55 elektrische streekbussen van VDL in gebruik. Het is de grootste streekvervoerdienst in Nederland die tot nu toe volledig elektrisch wordt.
Limburg krijgt 55 elektrische streekbussen
Vanuit Maastricht gaan 20 VDL Citea's LLE-115 Electric rijden, Sittard zet er 20 in voor de streekdienst, Venlo-Venray 10 en Heerlen 5. De light low entry (LLE) streekbussen hebben een lengte van 11,5 meter, in tegenstelling tot de 9,9 meter lange stadsbussen van VDL die bijvoorbeeld in Venlo rondrijden.
Trots
Ard Romers, directeur VDL Bus & Coach Nederland, is trots op het resultaat. Het is de grootste streekoperatie van VDL tot nu toe en tevens in Nederland. “Vanwege de snellaadmogelijkheden op de halte (via OppCharging), de buslengte van 11,5 meter en het batterijpakket van 180 kWh is het erg interessant om batterijbussen in deze streek in te zetten.”
Doordat de bussen langer zijn, is er ruimte voor 42 zitplaatsen en bieden de voertuigen plek aan 65 passagiers. Bovendien is dit type bus een compacte bus, waarin zo min mogelijk materiaal wordt gebruikt. Daardoor is de bus zo licht mogelijk.
Meer batterijen
De langere bussen bieden meer plek voor batterijen. “We plaatsen een batterijpakket van 180 kWh in de bussen. Dat zijn behoorlijke pakketten, die we over meerdere dozen in de bus verdelen. Deels achter de chauffeur en deels achterin de bus. Zo gaat ze niet ten koste van zitplaatsen.”
Doordat tijdens de route kan worden bijgeladen, heeft de bus een actieradius tot ongeveer 500 kilometer op een accu. “Door op slimme momenten bij te laden, kun je eigenlijk de hele dienst doorrijden. Dat kan tijdens een begin- of eindhalte, als er een chauffeurswissel plaatsvindt of er tijd in de dienstregeling zit”, legt Romers uit. Een bus kan 100.000 kilometer rijden.
Kinderziektes
Ondanks dat met elektrificatie meestal in het stadsvervoer wordt gestart en niet in het streekvervoer, is VDL niet bang om tegen kinderziektes aan te lopen, vertel Romers. “We hebben natuurlijk uitvoerige tests uitgevoerd voor deze streek, maar we hebben al 30 miljoen elektrische kilometers afgelegd in Europa. Dus dat zit wel goed.”
Meer artikelen met dit thema
‘Nederland kan zich geen ov-afbraak permitteren’
28 jun om 16:56 uurDe Limburgse CDA-politica Vivianne Heijnen (39) wisselde per 10 januari haar wethouderschap in Maastricht in…
Gok niet, maar bied een vangnet voor #methetov
17 jun om 12:28 uurGok niet met het openbaar vervoer en bied een financieel vangnet voor 2023. Dat schrijft een brede coalitie van…
KiM verwacht 99 procent reizigersherstel in 2023
17 jun om 12:06 uurOp de langere termijn zal het ov-gebruik toenemen, daar zijn het KiM en vervoerders het over eens. Over de…
Vlaanderen verdeeld over 'mobiliteitsrevolutie'
25 mei om 12:55 uurVlaanderen staat aan de vooravond van een trendbreuk met het verleden. Maar waar mobiliteitsminister Lydia…
Thales implementeert ERTMS Centraal Veiligheidssysteem voor ProRail
17 mei om 15:39 uurProRail heeft Thales de opdracht gegund om haar European Rail Traffic Management System (ERTMS) Central Safety…
Stationschefs kunnen zelfsturend alternatief zijn bij computerstoringen
16 mei om 16:22 uurBij massale treinuitval als gevolg van computerstoringen tijdelijk overstappen op spoorboekloos rijden tussen…
Siemens en Deutsche Bahn ontwikkelen waterstoftrein met opslagtank-aanhanger
5 mei om 15:13 uur‘H2goesRail’. Zo heet het Duitse project voor de ontwikkeling van waterstofsystemen voor het spoor. Het eerste…
Een kijkje in de keuken bij…de ov-adviseurs van Goudappel
3 mei om 16:02 uurWie zijn de mensen die het ov in Nederland draaiende houden? Dit jaar gaat OV-Magazine op onderzoek uit. Deze…
Reactie toevoegen