In de provincie Limburg neemt Arriva eind juni 55 elektrische streekbussen van VDL in gebruik. Het is de grootste streekvervoerdienst in Nederland die tot nu toe volledig elektrisch wordt.
Limburg krijgt 55 elektrische streekbussen
Vanuit Maastricht gaan 20 VDL Citea's LLE-115 Electric rijden, Sittard zet er 20 in voor de streekdienst, Venlo-Venray 10 en Heerlen 5. De light low entry (LLE) streekbussen hebben een lengte van 11,5 meter, in tegenstelling tot de 9,9 meter lange stadsbussen van VDL die bijvoorbeeld in Venlo rondrijden.
Trots
Ard Romers, directeur VDL Bus & Coach Nederland, is trots op het resultaat. Het is de grootste streekoperatie van VDL tot nu toe en tevens in Nederland. “Vanwege de snellaadmogelijkheden op de halte (via OppCharging), de buslengte van 11,5 meter en het batterijpakket van 180 kWh is het erg interessant om batterijbussen in deze streek in te zetten.”
Doordat de bussen langer zijn, is er ruimte voor 42 zitplaatsen en bieden de voertuigen plek aan 65 passagiers. Bovendien is dit type bus een compacte bus, waarin zo min mogelijk materiaal wordt gebruikt. Daardoor is de bus zo licht mogelijk.
Meer batterijen
De langere bussen bieden meer plek voor batterijen. “We plaatsen een batterijpakket van 180 kWh in de bussen. Dat zijn behoorlijke pakketten, die we over meerdere dozen in de bus verdelen. Deels achter de chauffeur en deels achterin de bus. Zo gaat ze niet ten koste van zitplaatsen.”
Doordat tijdens de route kan worden bijgeladen, heeft de bus een actieradius tot ongeveer 500 kilometer op een accu. “Door op slimme momenten bij te laden, kun je eigenlijk de hele dienst doorrijden. Dat kan tijdens een begin- of eindhalte, als er een chauffeurswissel plaatsvindt of er tijd in de dienstregeling zit”, legt Romers uit. Een bus kan 100.000 kilometer rijden.
Kinderziektes
Ondanks dat met elektrificatie meestal in het stadsvervoer wordt gestart en niet in het streekvervoer, is VDL niet bang om tegen kinderziektes aan te lopen, vertel Romers. “We hebben natuurlijk uitvoerige tests uitgevoerd voor deze streek, maar we hebben al 30 miljoen elektrische kilometers afgelegd in Europa. Dus dat zit wel goed.”
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Reactie toevoegen