Ook Qbuzz wil (internationaal) spoor op

maandag 12 juni 2023

Nadat eerder Arriva liet weten het spoor op te willen, maakte ook Qbuzz bekend drie treinverbindingen te willen rijden. Het bedrijf wil vanaf januari 2027 vanuit Amsterdam naar Berlijn en Parijs rijden, maar daarnaast ook van Amsterdam naar Eindhoven. Een binnenlandse nachttrein is al toegelaten per eind 2024.

Dat maakte de vervoerder op maandag 12 juni bekend. Het heeft een aanvraag voor de drie treinverbindingen ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM publiceert de aanvragen van Qbuzz, waarna concessieverleners en concessiehouders kunnen reageren en een zogenaamde evenwichtstoets aan te vragen.

Open toegang

Qbuzz maakt gebruik van de Europese wetgeving die ‘open toegang’ op het spoor voorschrijft. Vervoerders kunnen voor eigen risico en zonder overheidssubsidies vervoerdiensten aanbieden op het spoor.

Staatssecretaris Heijnen wil de hoofdrailnetconcessie opnieuw onderhands aan NS gunnen, maar overweegt voor internationale trajecten meer partijen toegang te geven. Daarvoor kunnen partijen tot woensdag 14 juni hun interesse kenbaar maken. Eerder dienden FlixTrain en Arriva al een aanvraag in voor internationale treinverbindingen.

Binnenlandse verbindingen

Ook heeft Qbuzz een aanvraag ingediend voor een binnenlandse verbinding van Amsterdam naar Eindhoven. Arriva deed eerder al aanvragen voor verbindingen van Groningen en Leeuwarden naar Zwolle. Een verzoek van het ministerie van IenW aan de ACM om een evenwichtstoets hierop uit te voeren, werd door de ACM verworpen.

Ten slotte laat Qbuzz weten in maart al een aanvraag ingediend te hebben voor een nachttrein Dordrecht – Utrecht Centraal. Deze aanvraag is door de ACM al goedgekeurd en gaat naar verwachting eind 2024 in beide richtingen rijden. CEO Gerrit Spijksma laat weten blij te zijn met die goedkeuring: “Het is een bevestiging dat meer concurrentie op het spoor mogelijk is. Daarmee is vooral de reiziger gediend. Marktwerking versnelt technologische ontwikkelingen en uitvoeringskwaliteit waardoor een volwaardig en toegankelijk reisalternatief ontstaat.”

Italiaanse ervaring

Ook vertelt Spijksma voor de nieuwe aanvragen een beroep te doen op de treinervaring van de Italiaanse moeder Ferrovie dello Stato (FS). Dat bedrijf rijdt sinds 2000 al de hsl-lijnen Frecciarossa en heeft sinds 2012 concurrentie van Italo.

Aan De Volkskrant laat hij weten dat moederbedrijf FS bereid is 200 miljoen te investeren in de aankoop van materieel voor de Nederlandse markt, om wagons van Frecciarossa te kunnen kopen. Volgens Spijksma is het goed dat Qbuzz naast NS (en Arriva) spoorverbindingen gaat rijden, omdat de reiziger ermee gebaat.

Aandeelhouder Ferrovie dello Stato wil 200 miljoen in Qbuzz investeren, zodat het Nederlandse bedrijf wagons van Frecciarossa kan aanschaffen. © Shutterstock

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

VDL neemt bustak Van Hool over

9 apr om 08:53 uur

VDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…

Lees verder »
flash_onNieuws

85 procent forenzen terug bij NS sinds 2019

15 aug 2023

Gemiddeld reizen op een werkdag 1,1 miljoen mensen met NS, terwijl dat voor corona nog 1,3 miljoen was. Daarmee…

Lees verder »
flash_onNieuws

Kabinet vóór spitsheffing en verdere liberalisering spoor

11 aug 2023

Het kabinet wil vanaf 2025 meerdere spoorvervoerders laten meebieden op internationale trajecten op het…

Lees verder »

Hogeveen neemt stokje over bij Keolis

24 mrt 2023

Met Chris Hogeveen heeft Keolis Nederland sinds 1 februari een nieuwe CEO in huis. Hij volgt Alex Rentier op,…

Lees verder »
Bron: Shutterstock
descriptionArtikel

ACM brengt nieuwe Arriva-lijnen stap dichterbij

6 mrt 2023

Arriva is een stap dichterbij toetreding tot het hoofdrailnet in 2025, waar NS momenteel nog alleen rijdt. De…

Lees verder »
Bron: Shutterstock
descriptionArtikel

NS verkoopt Britse tak Abellio na 20 jaar

6 mrt 2023

NS heeft na twintig jaar de Britse tak van spoordochter Abellio verkocht aan het Britse management. De…

Lees verder »
flash_onNieuws

Ticketverkoop European Sleeper van start

20 feb 2023

De eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…

Lees verder »
descriptionArtikel

Ook NS voert in- en uitchecken met betaalpas in

26 jan 2023

Vanaf 31 januari kunnen treinreizigers bij de NS naast de ov-chipkaart ook in- en uitchecken met een…

Lees verder »