Het busvervoer in Rotterdam en Den Haag blijft tot 2034 in handen van respectievelijk de RET en HTM. De 23 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben dat vandaag besloten.
RET en HTM houden busvervoer tot 2034
HTM en RET voldoen aan de drie inbestedingsvoorwaarden van de Metropoolregio: invoering van schone bussen, een marktconforme prijs voor een gelijkblijvend vervoeraanbod en innovaties om de klanttevredenheid te verhogen. “Wij krijgen waar voor ons geld,” zei Marc Rosier, portefeuillehouder Middelen van de Vervoersautoriteit MRDH vandaag in Den Haag.
HTM begint in 2018 – voor de start van de nieuwe concessie – met een pilot van 8 elektrische bussen. De transitie naar zero-emissie verloopt in drie stappen: 17 elektrische bussen in 2021, 45 bussen in 2024 en 53 bussen in 2025.
Eerst hybride bussen
De RET schaft bij de start van de concessie 110 hybride bussen aan. De overgang naar nul uitstoot gaat vervolgens in vier stappen: 55 elektrische bussen in 2020, 50 bussen in 2022, 50 bussen in 2025 en de laatste 110 uiterlijk in 2030. Hiermee voldoen beide vervoerders aan de landelijke afspraak dat alle nieuwe bussen in 2030 volledig uitstootvrij moeten zijn.
In alle RET-bussen komt nieuwe OV-chipkaartapparatuur die geschikt is voor mobiel betalen, USB oplaadpunten, wifi en meertalige reisinformatie. In de bussen van HTM zit al apparatuur waarmee reizigers met hun telefoon kunnen betalen. De HTM-bussen worden ook geschikt voor het betalen met de bankpas. Verder gaat HTM een proef uitvoeren met digitale haltepanelen.
RET-directeur Pedro Peters, die op 1 juni met pensioen gaat, toonde zich opgetogen. “Geweldig nieuws! Dit geeft zekerheid voor de werkgelegenheid bij de RET voor 800 collega’s van de bus. De RET blijft – ook in de toekomst – een integraal vervoerbedrijf. Dat was de opdracht waar ik twaalf jaar geleden mee begon. De businbesteding zie ik dan ook als de kroon op ons werk, zo vlak voor mijn pensioen.”
Opladen aan de bovenleiding
Ook HTM-directeur Jaap Bierman is blij met de inbesteding. “Wij zullen laten zien dat een ov-bedrijf in overheidshanden wel degelijk innovatief kan zijn. Zo heeft HTM alle expertise in huis om elektrische bussen in de komende jaren geleidelijk en succesvol te introduceren. Vooruitlopend hierop laten we binnenkort in Den Haag het eerste prototype zien van een elektrische bus die zichzelf binnen een paar minuten oplaadt aan de bovenleiding van onze tram.”
Volgens Bierman maakt de inbesteding van de twee busconcessies intensivering van de samenwerking mogelijk tussen RET en HTM. Het gaat dan om inkoopvoordelen door schaalgrootte, uitwisseling van kennis en expertise en het ontwikkelen van gezamenlijke technische standaarden.
RET-directeur Pedro Peters tussen portefeuillehouders van de Vervoersregio MRDH Lennart Harpe (links) en Marc Rosier.
Foto boven:
HTM-directeur Jaap Bierman, geflankeerd door de portefeuillehouders van de Metropoolregio Marc Rosier (links) en Dick van Sluis (rechts).
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Reactie toevoegen