De Metropoolregio Rotterdam Den Haag eist dat RET en HTM een klanttevredenheidscijfer halen van minimaal een 7,5 voor de railconcessies die ingaan in december 2016. De looptijd is tien jaar.
RET en HTM moeten 7,5 scoren voor rail
Voor HTM is er nog werk aan de winkel. De klanttevredenheid voor tram was in 2013 een 7,3. Over 2014 heeft HTM nog geen cijfers gepubliceerd. De RET verbeterde de klanttevredenheid voor tram van een 7,6 in 2013 naar een 7,7 in 2014. De waardering voor metro was in beide jaren een 7,5.
De klantwaardering is een van de eisen in de ontwerp-programma’s van eisen voor de nieuwe railconcessies in Rotterdam en Den Haag per 16 december 2016. Volgens de metropoolregio (MRDH) krijgen reizigers een belangrijke stem. Zo worden de consumentenorganisaties betrokken bij de serviceverlening en geven zij advies over de reisinformatie.
De MRDH stelt verder eisen aan de betrouwbaarheid en punctualiteit van tram en metro waaraan bonussen en malussen zijn gekoppeld. Vanaf december 2016 zijn de eisen die aan RET en HTM worden gesteld nagenoeg identiek. Daardoor kunnen reizigers in de hele metropoolregio rekenen op dezelfde kwaliteit.
De MRDH is sinds 1 januari verantwoordelijk voor de twee railconcessies in Rotterdam en in Haaglanden. Het voornemen is om de beide concessies in te besteden aan de RET en HTM. Daarbij moeten de vervoerbedrijven wel een marktconforme aanbieding doen. De metropoolregio heeft een benchmark opgesteld met de prestaties van vergelijkbare bedrijven.
Gemeenten, consumentenorganisaties, andere opdrachtgevers van het openbaar vervoer en vervoerbedrijven kunnen tot 28 september reageren op de ontwerp-programma’s van eisen. Het definitieve programma van eisen is half november klaar, waarop de RET een bieding kan doen op de railconcessie Rotterdam en HTM op de railconcessie Haaglanden.
De MRDH wil de offertes in februari 2016 ontvangen. De gunning is in april 2016.
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Zeer vage en gemakkelijke eis. Niet te meten en leidt niet tot beter OV.
Zie:
http://www.humanefficiency.nl/public/beleving_openbaar_vervoer.shtml
Ingediend door Leonard Verhoef op do, 23/07/2015 - 15:00
Alleen het woord "EIS" vind ik al weerzinwekkend.
dit leid inderdaad niet tot beter openbaar vervoer.
MRDH een beetje van het padje af
Ingediend door P.bleijenberg op zo, 26/07/2015 - 22:15
Reactie toevoegen