De bus in Nederland is nog niet optimaal toegankelijk voor mensen in een rolstoel. Dat blijkt uit onderzoek van DTV Consultants in opdracht van het College voor de Rechten van de Mens.
Rolstoelers soms nog geweigerd op de bus
In het onderzoek van DTV maakten rolstoelgebruikers als mystery guests in totaal 450 testritten met de bus om de toegankelijkheid te testen. Bij 8 procent van de pogingen om de bus te nemen, kwam de rolstoeler niet naar binnen en vertrok de bus zonder de reiziger. In de meeste gevallen kwam dit door een defecte automatische rolstoelplank.
Geen zin
Op de ritten waarbij rolstoelgebruikers wel mee konden, liet de assistentie van de buschauffeur in 14 procent van de gevallen te wensen over. De buschauffeur duwde de rolstoeler bijvoorbeeld onhandig naar binnen of liet merken geen zin te hebben om te helpen.
Volgens de regelgeving van de overheid moet 98 procent van de bussen toegankelijk zijn. Het onderzoek laat zien dat het in de meeste gevallen goed gaat, maar dat de norm nog niet wordt gehaald. DTV adviseert overheden om in het programma van eisen op te nemen dat van chauffeurs actief optreden wordt verwacht als een rolstoeler assistentie nodig heeft.
Punctueel
Bushauffeurs maken zich doorgaans zenuwachtig als het vervoer van een rolstoeler extra tijd kost. De opdracht van de werkgever is immers om op tijd te rijden. Daarom moet de ov-autoriteit duidelijke afspraken maken met de vervoerder over wat het betekent om zowel punctueel als toegankelijk busvervoer aan te bieden, adviseert DTV.
Vervoerders moeten volgens het adviesbureau investeren in goede hulpmiddelen en goed onderhoud. Automatische rolstoelplanken weigeren namelijk geregeld dienst. De chauffeur moet goed leren omgaan met beperkte reizigers en moet op de hoogte zijn van regelgeving en procedures. Niet elke chauffeur weet bijvoorbeeld dat ook reizigers in een elektrische rolstoel mee mogen in de bus en dat reizigers met een beperking niet verplicht zijn met een begeleider te reizen.
Geldlade
Als excuus om geen assistentie te verlenen mogen chauffeurs ook niet aanvoeren dat ze de geldlade niet onbeheerd kunnen achterlaten. Het is aan vervoerders om alternatieven te bedenken, zoals contantloos betalen op de bus, stelt DTV voor.
Het College voor de Rechten van de Mens is toezichthouder op de naleving in Nederland van het VN-verdrag handicap. Dit verdrag bepaalt dat mensen met een beperking volwaardig aan de samenleving moeten kunnen deelnemen. Zij moeten ook zelfstandig en zonder problemen met het openbaar vervoer kunnen reizen.
Meer artikelen met dit thema
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Goan-fiasco kost 1,4 miljoen
15 mei om 14:10 uurWe schreven al eerder over het gebrek aan animo voor de Twentse ov-app 'Goan', waarin Twente ov- en Wmo-vervoer…
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Eurostar stopt met 'zomertrein' naar Marseille
25 feb om 15:54 uurEurostar stopt met de trein tussen Amsterdam, Brussel en Zuid-Frankrijk, de Eurostar Sun, voorheen 'Zon-Thalys…
Reactie toevoegen