Vijf nieuwe actuele ov-routeplanners zijn af
Vijf consortia hebben begin oktober hun actuele ov-routeplanners opgeleverd aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de provincie Noord-Brabant.
Deze planners kunnen de volledige reis bewaken. Bij een verstoring passen ze het reisadvies automatisch aan. Het komende jaar worden de vijf actuele ov-routeplanners stap voor stap multimodaal. Ze gaan dan ook auto, parkeren, P+R en (OV-)fiets in hun reisadviezen verwerken.
Dit is de tussenstand van het project Multimodale Reisinformatie van IenM en vijf regio’s. Coördinator is de provincie Noord-Brabant. Het streven is een volwassen informatiemarkt die ov-reizigers meer te kiezen geeft. De bekende planners van 9292 en NS zijn minder actueel en bieden minder alternatieven.
Drie consortia baseren hun nieuwe actuele ov-routeplanner op de open source OpenTripPlanner, maar geven daar elk hun eigen draai aan:
1. Applicatie Integrator van Bradon en Goudappel Coffeng
2. Go About van Go About, Bedatadriven en HB Consult
3. Plannerstack van Calendar42, OpenGeo en OV-info.
“Hun ‘motorblokken’ komen overeen, maar de uiteindelijke ‘auto’ is anders”, zegt Gerbrand Klijn, opdrachtgever en projectmanager bij Noord-Brabant.
Twee consortia gebruiken andere software als hart van hun planner:
4. Bliksem van Kinkrsoftware, OV-info en Andrew Byrd (ook offline voor smartphone)
5. HP en Andes (uitgebreide versie NS-reisplanner).
De consortia TNO/9292 en CGI/Logica zijn afgevallen. Er was maar ruimte voor vijf consortia en zij hadden de minst aansprekende plannen.
De vijf consortia maken zich zorgen over het tempo van het project Nationale Data Openbaar Vervoer, waar ze hun actuele data van afnemen. Dat NDOV had er begin 2013 moeten zijn, maar is pas begin 2014 klaar. 9292 is een van de twee NDOV-loketten, maar in de praktijk soms het enige. Enkele vervoerders, zoals RET en Veolia, leveren hun actuele data aan OpenGeo (het andere NDOV-loket) via 9292. Als het NDOV-loket van 9292 eruit ligt, ligt dus ook het NDOV-loket van OpenGeo eruit. De vijf consortia vinden dat ongewenst.
Het is de bedoeling om volgend jaar ook tarieven toe te voegen aan de vijf actuele, multimodale ov-routeplanners. Of dat lukt, hangt af van de medewerking van de vervoerders. Enkele vervoerders hebben al interesse getoond in de nieuwe planners.
Het project Multimodale Reisinformatie is gebaseerd op ‘pre commercial procurement’ ofwel pre-concurrentiële samenwerking. Daarbij investeren en ontwikkelen markt en overheid gezamenlijk. IenM, Brabant en de vier andere regio’s betalen uit het programma Beter Benutten nu 125.000 euro aan elk consortium dat een werkende actuele ov-routeplanner heeft gedemonstreerd.
Op 12 december presenteren de vijf consortia hun ov-routeplanners en plannen op het landelijke congres Planlab; de toekomst van reisinformatie.
Meer artikelen met dit thema
Timmermans: Europese boekingsapp in 2025
30 mei om 14:34 uurDe Limburgse PvdA-Eurocommissaris Frans Timmermans komt deze zomer met een voorstel voor nieuwe wetgeving,…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr om 09:52 uurTijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb om 17:07 uurVakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Ticketverkoop European Sleeper van start
20 feb om 12:17 uurDe eerste nachttrein van European Sleeper op het traject Brussel – Amsterdam – Berlijn gaat op donderdag 25 mei…
‘Fysieke wayfinding verhoogt klantervaring’
13 feb om 12:20 uurVoor de optimale klantbeleving speelt fysieke wayfinding een essentiële rol, vertelt Michiel Meurs van FromAtoB…
Zeven tips voor reizigers tijdens de ov-stakingen
6 feb om 10:00 uurEen gedeelte van het personeel van streekvervoerders Arriva, Qbuzz, EBS, Keolis, RET Bus, Hermes en Connexxion…
Ook NS voert in- en uitchecken met betaalpas in
26 jan om 11:42 uurVanaf 31 januari kunnen treinreizigers bij de NS naast de ov-chipkaart ook in- en uitchecken met een…
Hoe wiskunde machinisten helpt om op tijd en zuinig te rijden
13 jan om 11:50 uurBij de planning van de rijtijden wordt over het algemeen de tweede wet van Newton gevolgd, die beschrijft…
Reactie toevoegen