Vijf nieuwe actuele ov-routeplanners zijn af

Vijf nieuwe actuele ov-routeplanners zijn af

door in rubriek reisinformatie
Reacties uitgeschakeld voor Vijf nieuwe actuele ov-routeplanners zijn af

Vijf consortia hebben begin oktober hun actuele ov-routeplanners opgeleverd aan het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de provincie Noord-Brabant.

Deze planners kunnen de volledige reis bewaken. Bij een verstoring passen ze het reisadvies automatisch aan. Het komende jaar worden de vijf actuele ov-routeplanners stap voor stap multimodaal. Ze gaan dan ook auto, parkeren, P+R en (OV-)fiets in hun reisadviezen verwerken.

Dit is de tussenstand van het project Multimodale Reisinformatie van IenM en vijf regio’s. Coördinator is de provincie Noord-Brabant. Het streven is een volwassen informatiemarkt die ov-reizigers meer te kiezen geeft. De bekende planners van 9292 en NS zijn minder actueel en bieden minder alternatieven.

Drie consortia baseren hun nieuwe actuele ov-routeplanner op de open source OpenTripPlanner, maar geven daar elk hun eigen draai aan:

1. Applicatie Integrator van Bradon en Goudappel Coffeng

2. Go About van Go About, Bedatadriven en HB Consult

3. Plannerstack van Calendar42, OpenGeo en OV-info.

“Hun ‘motorblokken’ komen overeen, maar de uiteindelijke ‘auto’ is anders”, zegt Gerbrand Klijn, opdrachtgever en projectmanager bij Noord-Brabant.

 

Twee consortia gebruiken andere software als hart van hun planner:

4. Bliksem van Kinkrsoftware, OV-info en Andrew Byrd (ook offline voor smartphone)

5. HP en Andes (uitgebreide versie NS-reisplanner).

De consortia TNO/9292 en CGI/Logica zijn afgevallen. Er was maar ruimte voor vijf consortia en zij hadden de minst aansprekende plannen.

De vijf consortia maken zich zorgen over het tempo van het project Nationale Data Openbaar Vervoer, waar ze hun actuele data van afnemen. Dat NDOV had er begin 2013 moeten zijn, maar is pas begin 2014 klaar. 9292 is een van de twee NDOV-loketten, maar in de praktijk soms het enige. Enkele vervoerders, zoals RET en Veolia, leveren hun actuele data aan OpenGeo (het andere NDOV-loket) via 9292. Als het NDOV-loket van 9292 eruit ligt, ligt dus ook het NDOV-loket van OpenGeo eruit. De vijf consortia vinden dat ongewenst.

Het is de bedoeling om volgend jaar ook tarieven toe te voegen aan de vijf actuele, multimodale ov-routeplanners. Of dat lukt, hangt af van de medewerking van de vervoerders. Enkele vervoerders hebben al interesse getoond in de nieuwe planners.

Het project Multimodale Reisinformatie is gebaseerd op ‘pre commercial procurement’ ofwel pre-concurrentiële samenwerking. Daarbij investeren en ontwikkelen markt en overheid gezamenlijk. IenM, Brabant en de vier andere regio’s betalen uit het programma Beter Benutten nu 125.000 euro aan elk consortium dat een werkende actuele ov-routeplanner heeft gedemonstreerd.

Op 12 december presenteren de vijf consortia hun ov-routeplanners en plannen op het landelijke congres Planlab; de toekomst van reisinformatie.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook