Dubbelgelede trolley wordt serieus werk
dossier ZE2025

Dubbelgelede trolley wordt serieus werk

door in rubriek binnenland
Reacties uitgeschakeld voor Dubbelgelede trolley wordt serieus werk

Connexxion is in een vergevorderd stadium om de trolleybussen van 18 meter of meer gedeeltelijk bovenleidingloos te laten rijden. Het bedrijf is met meerdere leveranciers in gesprek.

De bussen waren al langer een politieke wens en niet alleen Arnhem is daarvoor kandidaat; volgens projectleider infrastructuur & bovenleiding Hans Aldenkamp groeit ook de interesse vanuit Groningen. Sinds het afschieten van de Regiotram is men daar op zoek naar alternatieven. “Een trolleybus was aanvankelijk geen optie, nu worden op politiek en ambtelijk niveau gesprekken gevoerd”, aldus Aldenkamp.

Met bedrijven uit Duitsland en Zwitsersland, onder meer met lighTram-bouwer Hess, zijn de gesprekken in een vergevorderd stadium. Wat Connexxion van deze bedrijven wil, is duidelijk: “Bussen van ten minste 18 meter lang die 6 tot 8 kilometer contactloos kunnen rijden zonder dat dat ten koste gaat van veel zitplaatsen”, legt Aldenkamp uit. Langer zonder bovenleiding rijden is weliswaar mogelijk, maar dat gaat ten koste van de ruimte in de bus.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook