Open brief aan Hessel Dikkers, CIO NS
dossier Big data

Open brief aan Hessel Dikkers, CIO NS

door Stefan de Konink in rubriek reisinformatie
1 reactie

De Tweede Kamer wil NS verplichten om alle data in de volgende concessie vrij te geven. Een belangrijke stap, vindt ook Stefan de Konink van Stichting Open Geo. Maar hij heeft nog wel een paar vragen aan Hessel Dikkers, CIO bij NS. Dit is zijn open brief aan hem.

Geachte heer Dikkers,

Afgelopen dinsdag heeft ons parlement de motie van Carla Dik-Faber aangenomen om reisinformatie, tarieven en vervoerprestaties vrij te geven als open data. Daarmee is er een bewuste keuze gemaakt om de huidige onbeschikbaarheid in de nieuwe vervoerconcessie op te lossen. Dat scheelt rechtszaken met journalisten en brengt ons richting de transparantie die Network Rail in Verenigd Koninkrijk aan de reiziger biedt. Ruwe brondata, van seinstoring tot punctualiteit: alles is voor ontwikkelaars direct toegankelijk en levert mooie toepassingen voor de reiziger op. Dat moet u als CIO van NS als muziek in de oren klinken.

Stichting OpenGeo levert nu ruim anderhalf jaar als ndovloket.nl reisinformatie door aan ruim 50 afnemers. Een van de meest succesvolle afnemers heeft u zelf ingehuurd: filewissel.nl. Maar ook overige gebruikers zijn u mogelijk niet onbekend.

De tijd tussen ontsluiten en nieuwe toepassingen is kort. Na de publicatie van Infoplus Dynamische Vertrekstaten werd TreinToilet geïntroduceerd. Reizigers ervaren een probleem; betrouwbare informatie kan dat probleem oplossen. Zo krijgen we veel vragen die gaan over tariefinformatie, stationsplattegronden, voertuigposities en treinstelnummers.

De wet personenvervoer 2000 stelt dat vervoerders hun tariefinformatie beschikbaar moeten stellen aan reisinformatiesystemen; daar was de motie een herinnering aan. Uit overleg met NS begrijp ik dat legacy-systemen en verschillende (zeer) commerciële leveranciers veel problemen geven bij de ontsluiting ervan. Toch heeft een marktpartij die een vergelijkingsapp wil maken tussen het oerwoud van tarieven, kortingsproducten en abonnementen een volledig overzicht nodig. Op welke manier zijn tarieven, abonnementen, kortingskaarten en langeafstandkorting zo snel mogelijk te ontsluiten?

Om in een reisplanner goede looproutes en overstaptijden voor alle soorten reizigers te kunnen leveren, moet data over ingangen, ov-chippalen, perronlocaties, fases, liften, (rol)trappen, en dergelijke. op een goede manier worden ontsloten. Waar de SNCF in Frankrijk een bewuste keuze heeft gemaakt alle stations opnieuw in te tekenen op OpenStreetMap, zou dat in Nederland onnodig moeten zijn. ProRail heeft immers vrijwel alle plattegronden in hoge kwaliteit beschikbaar en is verantwoordelijk voor de transferlocaties. Juist doordat NS verantwoordelijk is voor reisinformatie, valt deze behoefte tussen wal en schip. Hoe kunt u als CIO de banden tussen ProRail en NS aanhalen zodat deze gegevens bij NDOV worden gepubliceerd?

Treinposities en treinstelnummers worden gezien als het Utopia van menig treinspotter, maar het geeft de reiziger ook een handelingsperspectief bij grote verstoringen. NS heeft in het verleden een bewuste actie uitgevoerd door voertuignummers uit de Infoplus DVS-datastroom weg te poetsen. Dat is niet alleen jammer, maar ook een groot probleem bij informatie over vleugeltreinen; treindelen worden immers aangekondigd als treinstel.

Ook beschikt NS al geruime tijd over Track and Trace; een prima bron van actuele positie van voertuigen. Door deze informatie – ook al is het maar gedeeltelijk – beschikbaar te stellen, worden veel nieuwe toepassingen mogelijk en huidige toepassingen verbeterd. U kunt een voorbeeld nemen aan Arriva die deze informatie voor haar treinen actueel beschikbaar stelt.

Vervoerprestaties worden door NS beschouwd als bedrijfsgeheim of erger: als een activiteit waar alleen NS de competentie voor heeft. Enige jaren geleden op mijn zoektocht naar dienstregelingen kreeg ik van NS te horen dat zij marktpartijen niet in staat achtte om zelfstandig reisplanners te maken. Dit cyclisch denken lijkt binnen NS op ieder onderwerp actief.

In de afgelopen jaren hebben wij gezien dat juist de publicatie van ruwe brondata niet alleen innovatie in de markt stimuleert, maar ook de brondata verbetert. De vraag zou dus niet moeten zijn hoeveel fouten een afnemer maakt met de interpretatie van de punctualiteit of herkomst/bestemming-matrix, maar hoeveel nieuwe inzichten wij krijgen door de publicatie ervan.

Laten we niet vergeten dat wanneer we afstappen van een informatiemonopolie er ook een keuze kan worden gemaakt op basis van kwaliteit.

Met vriendelijke groet,

Stefan de Konink
Stichting Open Geo

 

Lees hier het antwoord van Hessel Dikkers.

Eén reactie

  1. Geert Wirken
    8 juli 2014 om 21:52

    Als eigenaar van Rijden de Treinen.nl (en één van de 50 afnemers van open data via Stichting OpenGeo) kan ik bovenstaande open brief van Stefan de Konink onderschrijven. De vele apps, websites en andere handige tools die de afgelopen jaren zijn ontstaan op basis van open data tonen duidelijk het potentieel aan en laten ook zien dat ontwikkelaars en geïnteresseerde partijen op verantwoordelijke wijze omgaan met de beschikbaar gestelde gegevens.

    Het is daarom ergerlijk dat NS veel informatie niet wil publiceren. Het voorbeeld van de treinstelnummers is treffend: enerzijds laat het zien dat NS bewust goede reisinformatie frustreert door informatie onvolledig te leveren, en anderzijds laat het ook het wantrouwen zien dat NS koestert jegens derde partijen. Erg jammer, aan de tienduizenden gebruikers van mijn app en website zou ik graag willen laten weten in welk treinstel ze moeten gaan zitten om niet halverwege achter te blijven in een afgerangeerd treinstel.

    Al met al onderschrijf ik dus bovenstaande open brief van harte en ik hoop dat we in de toekomst een hoop mooie en nuttige initiatieven mogen zien op basis van open data.

Lees ook