NS gaat een meer gelijkmatige berekeningswijze toepassen bij het internationale treinverkeer. Bovendien wordt de prijs van de IC Brussel langzamer verhoogd.
NS en de consumentenorganisaties in het Locov zijn een nieuwe prijsberekening overeengekomen die ingaat met de nieuwe dienstregeling op 14 december. Nu is het nog zo dat NS de tarieven voor internationale reizen in tweeën knipt: een binnenlands deel en het deel met de internationale trein, zoals de IC Brussel, ICE en de IC Berlijn. Reizigers uit bijvoorbeeld Groningen zijn dus fors duurder uit dan reizigers die direct op de internationale trein stappen (zoals eerder deze week ook al aangestipt in een column). Die ‘knip’ wordt nu opgeheven, net als eerder gebeurde bij overstappen op een andere vervoerder bij binnenlandse reizen. NS International is daarmee het laatste bedrijf dat degressie in het tarief ook in Nederland toepast.
Lees ook de column van redacteur Vincent Wever: De hoofdprijs
Om het verlies in omzet te compenseren, voert NS een extra prijsverhoging door op alle internationale Intercity’s. De pijn wordt zo dus eerlijker verdeeld, maar internationale reizen blijven duurder dan binnenlandse. Rover laat in een reactie weten blij te zijn met het feit dat een deel van de reizigers straks minder gaat betalen voor hun internationale reis. De reizigersvereniging is wel kritisch over het feit dat het prijsverschil tussen binnenlandse en internationale reizen blijft groeien, zonder dat daar reistijdwinst of extra comfort tegenover staat.
Lees ook de column van Sanne van Galen (Rover): NS-logica
Naast de gelijkmatigere prijsverhoging heeft NS binnen het Locov ook beloofd dat de prijs van de IC Brussel later teruggaat naar het niveau van 2012. Na het Fyra-debacle kwam de IC Brussel vorig jaar terug met een binnenlands tarief. Sinds afgelopen december wordt dat tarief weer in stappen opgeschroefd. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de prijzen op 14 december met 12 procent zouden stijgen; dit wordt nu gespreid. Een derde gaat in december in, de rest een later jaar.

- ‘Automatische trein vergt tijd en lef’ - 27 september 2018
- IC Berlijn: Ferleman verhoogt druk op DB - 19 september 2018
- Langste stedelijk verlengsnoer van R’dam - 20 juli 2018
- Aan de slag met ZE2025 - 19 juli 2018
- Analyse: Geld? Kan geregeld worden - 6 juli 2018
Rian van der Borgt
Eigenlijk wordt de langeafstandskorting *her*ingevoerd. De genoemde tariefknip is namelijk pas in 2011 ingevoerd, als toetje op het jarenlang steeds verder uit elkaar laten groeien van de binnenlandse en internationale tarieven…
Zie ook http://locov.nl/actueel/publicaties/locov_2013_285075_advies_dienstregeling_ns_hispeed_2014.aspx (onderaan).