Schiphol verdient betere ov-verbindingen

Schiphol verdient betere ov-verbindingen

door Rob van der Bijl in rubriek stations
1 reactie

Op de luchthaven zelf heeft Schiphol zijn zaakjes goed voor elkaar. Maar de bereikbaarheid per openbaar vervoer van en naar het vliegveld schiet tekort.

De bereikbaarheid van Schiphol staat weer op de agenda. In zijn nieuwjaarstoespraak pleitte Jos Nijhuis, president-directeur van Schiphol Group, voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn van het nu beoogde eindpunt op de Zuidas naar zijn luchthaven: “We moeten het gewoon doen.” De argumenten van Nijhuis liggen voor de hand. Het aantal reizigers blijft groeien (in 2014 met 4,6 procent) en naar verwachting zal het luchtverkeer ook de komende jaren blijven toenemen. Bovendien zijn de werknemers van Schiphol, van de luchthaven en de uitdijende bedrijvigheid in en rond het complex, gediend bij goede bereikbaarheid. De huidige treinen naar de stad Amsterdam geven slechts een directe verbinding met twee stations (Centraal en Zuid).

Wat is precies het probleem? Waar Schiphol als internationaal-mondiale hub aan de luchtzijde nog steeds is aangesloten op een indrukwekkend wereldomspannend netwerk, is de situatie aan landzijde minder rooskleurig. Zeker als Schiphol zich de komende decennia wil en moet meten met hoogwaardige hubs als Dubai. Bovendien verwachten Aziatische reizigers, gewend aan de hoge kwaliteit van luchthavens als Hongkong en Seoul-Incheon, bij aankomst in Nederland

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook