‘Ov-sector is aangeschoten wild’

‘Ov-sector is aangeschoten wild’

door in rubriek railsector
Reacties uitgeschakeld voor ‘Ov-sector is aangeschoten wild’

Dat toeleveranciers in de ov-sector veel kritiek krijgen roepen ze over zichzelf af, vindt Frank Hagemeier, directeur Mobility bij Siemens Nederland. “We leveren niet altijd de kwaliteit die wordt verwacht. Maar incidenten worden wel uitvergroot.”

Hagemeier (1966) is een relatieve nieuwkomer in ov-land. Hij begon zijn carrière bij Fokker en kwam na zes jaar TNO in augustus 2012 aan het roer van de Mobility-tak van Siemens, het bedrijf dat vaak in een adem wordt genoemd met Alstom en Bombardier. De Grote Drie. Nog wel, want fabrikanten als Stadler en CAF maken grote stappen op de markt. En Oost-Europa klopt op de deur.

Fyra
“Fyra staat inmiddels voor falen in het kwadraat. Wij hebben gezegd dat ons een Fyra-debacle ook zou kunnen overkomen, maar je moet oppassen om een vergelijking met de Fyra te maken. Waar het op neerkomt: projecten gaan niet altijd zoals ze zouden moeten lopen. Alles moet sneller, alles wordt complexer. Specificaties wijzigen vaak nog tijdens de uitrol van een project. Dat geldt voor treinen, maar ook voor beveiligingssystemen of tunnels. Als je op het laatste moment nog zaken gaat wijzigen, moet het hele proces soms weer opnieuw beginnen, inclusief toelating en veiligheidsauditatie. Dat vertraagt de boel.”

Draaideur

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook