TLS wordt nu echt een coöperatie

TLS wordt nu echt een coöperatie

door in rubriek OV-chipkaart, railsector
Reacties uitgeschakeld voor TLS wordt nu echt een coöperatie

De deadline is meer dan een jaar verstreken, maar het lijkt er nu toch echt van te gaan komen: TLS, het bedrijf achter de OV-chipkaart, wordt een coöperatie waarin alle vervoerders participeren. Ook komt er waarschijnlijk weer een nieuwe branchevereniging.

Het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) had bij de start de ambitie om TLS voor 1 juni 2014 om te vormen tot een coöperatie om zo tot een betere overlegstructuur te komen tussen de vervoerders. Bronnen dichtbij het overleg melden dat het vooral Arriva was die over de streep getrokken moest worden. “Private partijen hebben zich altijd de underdog gevoeld”, aldus een van de bronnen. Arriva houdt de kaken stijf op elkaar.

Nu is OV-chipkaartconsortium TLS van de stadsvervoerders GVB, HTM en RET en van NS dat een meerderheidsbelang heeft. NOVB-voorzitter Eric Janse de Jonge is blij dat het er nu eindelijk op lijkt dat alle vervoerders met elkaar rond tafel gaan zitten om kwesties zoals het in- en uitchecken per vervoerder, inzage in data en het verrekenen van kortingen definitief op te lossen.

Ook spreken de vervoerders weer over de oprichting van een nieuwe branchevereniging. De vorige branchevereniging, Mobis, klapte eind 2008 uit elkaar. Arriva, Connexxion, Veolia en Syntus gingen verder onder de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN). Het is een langgekoesterde wens van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) om de ov-bedrijven ook weer te verenigen.

Directeur Ad Toet wil meer abstractere doelen om zo problemen met tegengestelde belangen met de andere KNV-poten (Taxi, Touringcar en Goederenvervoer), zoals die in het verleden wel eens ontstonden, te voorkomen. Toet: “De afgelopen tijd is er alleen maar gesproken over hoe de koek verdeeld moet worden, in plaats van hem groter te maken. De tendens is nu duidelijk anders.”

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook