24 miljoen voor verbetering Gelders spoor
dossier PHS

24 miljoen voor verbetering Gelders spoor

door in rubriek regionaal spoor
Reacties uitgeschakeld voor 24 miljoen voor verbetering Gelders spoor

De provincie Gelderland, het Rijk, ProRail en de gemeente Overbetuwe hebben samen voldoende geld gevonden voor een robuustere treinenloop rond Arnhem en Nijmegen.

Met een aantal projecten die de komende jaren zullen worden uigevoerd, blijft het mogelijk om ook met ingang van de nieuwe dienstregeling een directe treindienst Arnhem–Tiel aan te bieden, schrijft Gedeputeerde Staten. Arriva heeft daarvoor ook een aanbod bij de provincie neergelegd.

Zonder maatregelen zouden reizigers tussen Tiel en Arnhem in Elst moeten overstappen. Er zou geen ruimte meer zijn op het spoor, omdat de stoptrein ‘s-Hertogenbosch–Nijmegen straks doorrijdt naar Arnhem. Die neemt de stops over van de dienst Zwolle–Roosendaal, die straks non-stop tussen Arnhem en Nijmegen gaat rijden. Vanwege de voorgenomen knip, legde ProRail in 2014 al een keersproor aan in Elst.

Het keren wordt nu voor een deel voorkomen door een aantal maatregelen. Nog dit jaar verdicht ProRail in Elst de seinen, waardoor de overwegen minder lang dicht zullen zijn. In 2019 moeten de overwegen opgeheven zijn; in de Rijksweg-Noord komt een tunnel, de 1e Weteringswal zal straks met een viaduct over het spoor gaan. Op station Arnhem wordt spoor 4 geschikt gemaakt voor haltering van twee treinen. Zowel de stoptrein uit ‘s-Hertogenbosch als de stoptrein uit Tiel zullen dan tegelijkertijd van spoor 4 gebruik kunnen maken. Ten zuiden van station Nijmegen komt een extra wissel. Die was al voorzien in het Programma Hoogfrequent Spoor, maar wordt nu naar voren gehaald. Het extra geld daarvoor komt uit het potje van de provincie.

maatregelen-arnhem-tiel

Met de maatregelen is bijna 25 miljoen euro gemoeid. 10,7 miljoen daarvan komt van de provincie Gelderland, die daarvoor al 5,7 miljoen kreeg vanuit het Rijk in het kader van het Lenteakkoord. Arriva heeft aangeboden om de treinen tussen Tiel en Arnhem te behouden; daarbij biedt de vervoerder aan de hele dag door een halfuurdienst te rijden tussen Tiel en Elst. Dat is nu nog alleen zo in de spitsuren. De extra treinen moeten dan gebruikmaken van het keerspoor.

financiering-arnhem-tiel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook