NS is weer begonnen met het doorgeven van de actuele treinposities aan de beide NDOV-loketten. Het gaat nu nog om een beta-versie. En er kan wat vertraging op de lijn zitten.
Afgelopen voorjaar stopte NS opeens met het doorgeven van de actuele geografische treinposities. Hierdoor konden andere apps dan de NS-reisplanner geen posities van treinen meer doorgeven. Volgens NS ging het bij de datastroom, waarvan de NDOV-loketten gebruikmaakten, om een testomgeving. Deze zomer zou de definitieve productieomgeving moeten draaien.
Later sprak NS van augustus en dat lijkt het bedrijf net te gaan halen. De planning is dat op 29 augustus de datastroom met actuele treinposities officieel in dienst wordt gesteld. Net als in de testomgeving worden niet alle treinen getoond. De IC Direct, Thalys en de oude dubbeldekkers beschikken niet over de juiste GPS-unit en zijn daarom niet te traceren.
NS waarschuwt de afnemers nog wel voor bugs en onnauwkeurigheden. In tunnels kan het GPS-signaal wegvallen en door verzendintervallen kan het signaal tot 20 seconden vertraging oplopen, eer het bij de NDOV-loketten binnenkomt. Voor een trein op volle snelheid gaat dat al snel om enige honderden meters verschil. NS gaat wel kijken of de verzendfrequenties omhoog kunnen om zo het signaal nauwkeuriger te maken.

- ‘Automatische trein vergt tijd en lef’ - 27 september 2018
- IC Berlijn: Ferleman verhoogt druk op DB - 19 september 2018
- Langste stedelijk verlengsnoer van R’dam - 20 juli 2018
- Aan de slag met ZE2025 - 19 juli 2018
- Analyse: Geld? Kan geregeld worden - 6 juli 2018