Dijsselbloem dwingt Abellio tot verkoop

Dijsselbloem dwingt Abellio tot verkoop

Minister Dijsselbloem stelt paal en perk aan de risico’s die NS mag lopen in het buitenland. Dat is direct merkbaar. Abellio verkoopt namelijk een groot deel van de lucratieve concessie Greater Anglia aan een Japanse multinational.

Abellio haalde de mega-order in augustus binnen met de belofte het wagenpark te vernieuwen voor anderhalf miljard pond. Die belofte kan het bedrijf echter niet meer waarmaken. Minister Dijsselbloem van Financiën stelt een bovengrens in op risico’s die de NS-dochter nog mag aangaan: 1 miljard euro voor investeringen in het Verenigd Koninkrijk, 500 miljoen voor daarbuiten. Dat staat in een brief aan de Tweede Kamer.

Abellio verkoopt daarom 40 procent van de concessie Greater Anglia aan de Japanse multinational Mitsui. De twee bedrijven werkten al eerder samen in een bod voor de concessie West Midlands. Voor investeringen in het Verenigd Koninkrijk maakt Dijsselbloem al een uitzonderingspositie, omdat de aanbestedende overheden vaak vragen om een forse parent company guarantee.

Naast een maximum moet NS toestemming vragen aan het ministerie van Financiën als Abellio een investering wil doen van meer dan 50 miljoen euro. Bovendien kan NS niet aansprakelijk worden gesteld voor schulden van Abellio, mocht het bedrijf in gebreke blijven, tenzij expliciet anders is afgesproken. Op termijn moet Abellio zelf voldoende in kas hebben om de garanties te kunnen voldoen. Zo ver is het voorlopig echter nog niet; de financiële reserve van Abellio bedraagt op dit moment ruim 100 miljoen euro.

5 reacties

  1. Henk Angenent
    20 januari 2017 om 21:02

    Ik vraag me af of de Duitse minister van Financiën ook zulke eisen stelt aan de activiteiten van Deutsche Bahn / Arriva in Nederland…

    • Robert Jan Roos
      25 januari 2017 om 22:31

      Duitsers houden van winstgevende partijen.

      • Steen
        27 januari 2017 om 12:07

        Nederlandse regering wil al jaren te boek staan als het braafste jongetje van de klas. Met als gevolg dat Nederlandse (OV)bedrijven steeds meer worden verdrongen door buitenlandse omdat de Nederlandse bedrijven te klein en dus niet meer levensvatbaar zijn.

  2. Tim
    24 januari 2017 om 19:40

    Gezien de huidige chaos bij de Abellio-concessie in Schotland is het verstandig dat Dijsselbloem op de rem trapt.

    • Robert Jan Roos
      25 januari 2017 om 22:12

      Leuk Tim,
      Hoe simpel is het om met kreten iets denken waar te maken. Los of dit nu bijvoorbeeld Abellio, Arriva, Keolis of RATP is. Citeren uit oude kranten is zó simpel, jammer. Of geef je aan dat aanbesteden niet goed is omdat we bij het wijzigen van bedrijfsvoering klachten kunnen ontstaan. Deze ontstaan ook bij het wijzigen van de gewone dienstregeling, dus ook niet meer doen??
      Janken mag natuurlijk altijd, maar wel graag met enige onderbouwing!

Lees ook