Nachttrein verdient eigen vervoermodel

Nachttrein verdient eigen vervoermodel

door Barth Donners in rubriek buitenland
Reacties uitgeschakeld voor Nachttrein verdient eigen vervoermodel

De nachttrein heeft de pech dat de gangbare vervoermodellen geen rekening houden met reizen plus slapen. Werk aan de winkel voor de wetenschap, schrijft Barth Donners.

Internationaal reizen per trein blijft ook 25 jaar na het openen van de Europese grenzen behelpen. Ondanks het verder uitbouwen van het hogesnelheidsnet neemt het aantal internationale verbindingen met de buurlanden af. Bij menig spoorliefhebber roepen treinen naar exotische bestemmingen warme gevoelens op. Eén soort trein is al bijna uit het collectieve geheugen: de nachttrein.

De nachttrein is in zekere zin een vreemde eend in de bijt. Daar waar reizigers de trein nemen voor een snelle reis van a naar b, moet de nachttrein het vooral van comfort hebben. Een goed bed, voldoende ruimte en het allerbelangrijkst: voldoende tijd voor een goede nachtrust. De nachttrein is niet snel, maar bespaart je wel een hotelovernachting.

Aangenomen dat een reis minimaal 6 tot 8 uur moet duren om voldoende slaap te krijgen, heeft het spoorwegbedrijf twee opties: de reis vertragen of verlengen. In Duitsland staat een nachttrein vaak een aantal uren stil op een emplacement om vroeg in de ochtend te arriveren. Bijkomend voordeel is de rust door het wegvallen van rijgeluid en geschud. Door een

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook