Volwaardige entree westkant Nijmegen

Volwaardige entree westkant Nijmegen

door in rubriek stations
Reacties uitgeschakeld voor Volwaardige entree westkant Nijmegen

Station Nijmegen krijgt als een van de laatste grote stations in Nederland een volwaardige toegang aan de achterzijde. De gemeente Nijmegen en de provincie Gelderland kunnen voldoende geld bij elkaar leggen. Ook Nijmegen Heyendaal krijgt een opknapbeurt.

Station Nijmegen is het laatste PHS-project op de lijn Amsterdam–Nijmegen dat nog een opknapbeurt verdient. Volgens de plannen krijgt Nijmegen een extra perron en een nieuwe voetgangerstunnel die uitkomt in de stationshal en die de huidige, te smalle tunnel moet vervangen. Ook komen er rechte trappen, in plaats van de huidige gedraaide die te krap zijn. “Vanaf het nieuwe perron is het eigenlijk maar een klein stukje naar de andere zijde van de spoordijk”, legt wethouder Harriët Tiemens uit. Maar dat laatste stukje kost wel 11 miljoen euro. Dat geld is er nu. De provincie draagt 6 miljoen euro bij, de gemeente 5 miljoen.

Voetgangersverbinding
De ‘bijbestelling’, zoals de verlenging eufemistisch heet, heeft meerdere voordelen. Tijdens de bouwfase van het nieuwe perron heeft de aannemer makkelijker toegang tot het bouwterrein en aan de westzijde ontstaat een nieuwe stationstoegang. Als een soort balkon komt er een brede toegang die zorgt voor een vlotte voetgangersverbinding tussen centrum- en westkant. Parallel aan en onder het balkon

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook