Planner wordt slimmer van gebruikersdata
dossier Innovatie

Planner wordt slimmer van gebruikersdata

door in rubriek reisinformatie
Reacties uitgeschakeld voor Planner wordt slimmer van gebruikersdata

Wat begon als een app waar weinig mensen echt tevreden over waren, is uitgegroeid tot een van de beste reisplanners van Nederland. Maar NS wil meer. Een persoonlijke reisassistent waarvoor de data van reizigers nodig zijn. “Als je je data deelt kunnen we je optimaal helpen.” 

De kraamkamer van de steeds groter wordende lijst nieuwe functies in de NS Xtra Reisplanner zit op de eerste verdieping van het NS-kantoor tussen spoor 4 en 5 op Utrecht Centraal. In een hipsterachtige ruimte wordt code geklopt, getest, bijgeschaafd en, als alles klopt, uitgebracht. Het is een klein team, zeven man – ‘nee, geen vrouwen helaas’ – onder leiding van de Amsterdamse oud-politieman Piet Middelkoop (62). “We zijn geen sekte, maar we kennen elkaar van haver tot gort”, zo omschrijft Middelkoop zijn team. Het eerste product dat ze opleverden? Het virtuele blauwe klapperbord: “In anderhalve week gemaakt.”

Een half jaar bewijzen 
De reisplanner is zijn kindje. In 2009 werd de eerste versie op de markt gebracht, nog gebouwd door een externe partij. Dat was geen succes. “Dus hebben we hem intern gehaald”, aldus Middelkoop. De online strategie van NS wierp z’n vruchten af, maar dat had een ongunstig bijeffect. “Iedereen wilde wat van

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook