Eén autoriteit komt er niet
dossier Randstad

Eén autoriteit komt er niet

door in rubriek railsector
Reacties uitgeschakeld voor Eén autoriteit komt er niet

Eén ov-autoriteit voor de hele Randstad lijkt misschien een goed idee. Maar die ene baas over bus, tram, metro en Sprinter komt er niet. Het zou een gebed zonder end worden. Geen enkele speler wil geld en macht afstaan. En ze hebben allemaal zo hun prioriteiten.

Eén autoriteit voor de hele Randstad. Het idee klinkt aanlokkelijk. En kan heilzaam werken. Zie de succesvolle voorbeelden in andere Europese metropolen, zoals Région Île-de-France (voor Groot-Parijs) en Transport for London.

Het debat over betere afstemming en aansturing van het openbaar vervoer in de Randstad begint in 2008. Dan roeren de vier grote steden zich, vier stadsregio’s (Amsterdam, Haaglanden, Rotterdam en Utrecht) plus de vier Randstadprovincies (Noord- en Zuid-Holland, Utrecht en Flevoland). Ook toen waren die twaalf spelers het niet eens. De een kijkt naar zowel de Noord- als de Zuidvleugel, de ander naar de hele Randstad. De een denkt alleen aan ov-exploitatie, de ander ook aan ov-infrastructuur. De een wil betere dienstregelingen en ketenproducten, de ander ook gezamenlijke formules en marketing.

In de Randstad worstelt het ov met vijf problemen, maar of één autoriteit daarvoor een oplossing is blijft de vraag. In 2008 concludeert bureau Berenschot dat in het rapport ‘Oplossing zoekt

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook