Met weinig geld is veel mogelijk
dossier Randstad

Met weinig geld is veel mogelijk

door Door Maurits van Witsen in rubriek advies
Reacties uitgeschakeld voor Met weinig geld is veel mogelijk

De wensen voor de ov-infrastructuur vergen extra investeringen van meer dan een miljard euro per jaar. Dat gaat het Rijk bij lange na niet spenderen, weet emeritus hoogleraar Maurits van Witsen. Dus is het zaak om voorrang te geven aan betere benutting van het spoor, en bij nieuwbouw dure tunnels en viaducten zo veel mogelijk te vermijden.

Alleen al Amsterdam is goed voor meer dan 10 miljard euro aan infraplannen. Naast het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol staan ook een nieuwe oost-westmetro en het sluiten van de Ringlijn op het wensenlijstje, evenals enkele tramprojecten zoals naar IJburg. Den Haag en Rotterdam willen nieuwe tram- en metrotunnels. Sommige partijen in Utrecht praten zelfs al over een tunnel onder de binnenstad. En dan staan er ook nog diverse stadsregionale spoorprojecten op het programma, waaronder het idee van een peperdure spoorwegschakel tussen Amelisweerd via de Uithof naar Amersfoort. Van grote betekenis zijn ook twee hogesnelheidsverbindingen met Duitsland, maar die blijven hier buiten beschouwing.

Weliswaar zijn tunnels in stedelijke gebieden exploitatief de ideale oplossing voor massaal collectief vervoer, maar ze kosten al gauw een half miljard per kilometer, ontwrichten de stad voor jaren en hun voltooiing laat decennia op zich wachten. De uit

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook