Waterstoftrein toegelaten tot Duits spoor
dossier Innovatie

Waterstoftrein toegelaten tot Duits spoor

door Quintus Vosman in rubriek buitenland
geen reacties

Alstom’s waterstoftrein, de iLint, is toegelaten tot het Duitse spoor. De Duitse federale spoorwegveiligheidsautoriteit EBA (Eisenbahnbundesamt) heeft op 11 juli 2018 de vergunning verleend voor inzet op het Duitse spoorwegnet. Daarmee kan ’s werelds eerste waterstoftrein in het reizigersverkeer per spoor worden ingezet.

De vergunning werd in Berlijn aan Alstom overhandigd door de president van het EBA, Gerald Hörster. De Parlementaire staatssecretaris van het federale Ministerie van Verkeer en Digitale Infrastructuur, Enak Ferlemann woonde de gelegenheid bij.

De komst van de waterstoftrein wordt verwelkomd door de politiek. Ferlemann prees de nieuwe trein als een emissiearm en efficiënt alternatief voor dieseltechniek die veel wordt gebruikt op regionale lijnen waar elektrificatie niet lonend is. Hörster onderstreepte het belang van innovatie op het spoor.

Stoom en condens
De iLint is een tweewagentreinstel voor regionale treindiensten en behoort tot het Coradia-platform. De waterstoftrein is ontwikkeld in de Alstom-vestigingen in Tarbes, Frankrijk, en in Salzgitter, Duitsland. De Duitse regering ondersteunde de ontwikkeling met een subsidie van 8 miljoen euro, in het kader van het Nationale Innovatie voor Waterstof- en Fuel Cell Technologie. De iLint rijdt op waterstof en stoot alleen stoom en condens uit. Daarnaast is de trein bijna geluidloos. Alstom wijst erop dat de waterstoftrein bijzonder is door de schone energieomzetting, slimme omgang met tractie en beschikbare energie, en flexibiliteit in de opslag van energie in batterijen.

Succes
Alstom heeft zijn eerste succes in de spoormarkt met de iLint al in 2017 behaald. Toen bestelde de vervoersautoriteit in Niedersachsen, LNVG, 14 iLint waterstoftreinstellen vergezeld met een onderhouds- en energiecontract voor 30 jaar. De treinen zullen vanaf december 2021 worden ingezet tussen Bremerhaven, Bremervörde en Buxtehude. Deze inzet wordt voorafgegaan door een pilot met twee iLint-prototypen op het Elbe- Wesernetwerk. Dit project start aan het einde van deze zomer.

Laat een reactie achter

Lees ook