Alstom presenteert eerste waterstoftrein
dossier ZE2025

Alstom presenteert eerste waterstoftrein

door in rubriek regionaal spoor
Reacties uitgeschakeld voor Alstom presenteert eerste waterstoftrein

Alstom heeft het eerste prototype waterstoftrein klaar. De trein staat op de beurs InnoTrans in Berlijn, waar de komst twee jaar geleden ook al werd aangekondigd.

De waterstoftrein is gebaseerd op de Coradia Lint, het regionale platform van de Franse treinenfabrikant. Met de waterstoftrein moet het mogelijk worden om zonder uitstoot ook op niet-geëlektrificeerde lijnen te rijden.

Lees ook: Alstom gaat waterstoftreinen produceren

Een brandstofcel aan boord zet waterstof door middel van een chemische reactie om in elektrische energie en water. Daarmee is de tractie volledig schoon. Het geluidsniveau zal gelijk zijn aan dat van een elektrische trein. Door energie-opslag en een intelligent energiemanagementsysteem verbruikt de waterstoftrein minder energie dan vergelijkbare dieseltreinen.

De nieuwe treinen worden ontwikkeld en geproduceerd bij Alstom Salzgitter in Duitsland en worden mogelijk gemaakt door subsidies van de bundesländer Nedersaksen, Noord-Rijnland-Westfalen, Baden-Württemberg en de ov-autoriteiten van Hessen.

In 2020 wil Alstom 40 waterstoftreinen op de baan hebben, verklaarde de materieelfabrikant twee jaar geleden. Nu wilde nog niemand van Alstom commentaar leveren. Door een kennelijk misverstand kregen journalisten vandaag geen toegang tot de trein, terwijl dat volgens de beursorganisator wel was toegezegd. Morgen echter, zal de trein wel voor de beursbezoeker te zien zijn.

Stadler-EC-250-SBB-NS-Flirt-InnortransVerder presenteert Stadler een van de Flirt-treinen voor NS, alsmede de EC250 voor de Zwitserse spoorwegen. De leiding van Stadler gaf eerder dit jaar aan tenminste vijf rijtuigen op InnoTrans te willen presenteren als plaagstoot richting concurrent Bombardier dat kampt met tegenvaller na tegenvaller met een order aan de Zwitserse spoorwegen.

De uiteindelijke EC250 wordt elfdelig en gaat vanaf 2019 rijden tussen Zürich en Milaan door de nieuwe Gotthard basistunnel. De bedoeling is om de dienst op termijn te verlengen naar Frankfurt. De trein kent een aantal typische kenmerken, zoals ruimte voor ski’s en snowboards in het bagagecompartiment en vier soorten toiletten: een voor vrouwen, een uniseks, een aparte ruimte met een urinoir en een toilet voor mindervaliden.

velaro-turkije-innotransSiemens staat op InnoTrans onder meer met de nieuwe Velaro-hogesnelheidstrein voor de Turkse spoorwegen.
De grootste materieelfabrikant ter wereld, het Chinese CRRC, heeft een grote stand waarin het bedrijf de toekomstvisie presenteert door middel van mock-ups en demo’s. Vanwege de strengere technische eisen hebben de Chinezen echter nog geen orders in Europa.

Vincent Wever

Over Vincent

Vincent Wever (oud-hoofdredacteur van OV-Magazine) is adviseur en publicist op het gebied van duurzame mobiliteit.

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Lees ook