Het aloude knooppunt wordt hub

Het aloude knooppunt wordt hub

Na de Nieuwe Sleutelprojecten zijn nu middelgrote stations aan de beurt voor een opknapbeurt. ‘Hub’ groeit uit tot nieuwe naam voor knooppunt. En bushalte 2.0 komt eraan. Dat zijn – van groot naar klein – enkele trends rond knooppunten.

De zes Nieuwe Sleutelprojecten (Arnhem, Den Haag, Rotterdam en Utrecht Centraal, Amsterdam Zuid en Breda) zijn na bijna twintig jaar verbouwen zo goed als af. Vooral Arnhem en Rotterdam Centraal zijn iconen voor de stad geworden. Het best gelukte Nieuwe Sleutelproject is Rotterdam Centraal. Dat wint omdat het licht, mooi en overzichtelijk is. Breda is voor de reiziger het tegenovergestelde: donker (waarom geen beter lichtplan?), oersaai en onoverzichtelijk. Deze kwalificaties komen overigens uit de stationstest van reizigersvereniging Rover, geïnspireerd op de haring- en oliebollentest van het Algemeen Dagblad. Een van de grote voordelen voor treinreizigers is dat ze op de zes verbouwde stations nu dichter bij ander vervoer zitten. Zo loop je vanuit Rotterdam Centraal zo het metrostation en de fietsenstalling in. In met name Amsterdam en Utrecht Centraal liggen de nieuwe busperrons evenwijdig aan de spoorperrons als het ware in het station. In Breda ook, maar daar is het meer zoeken geblazen. Dat is een

- Dit artikel kost € 1,50
Bent u al abonnee, dan kunt u hier inloggen voor gratis toegang tot alle artikelen: [ Login]
- Wilt u abonnee worden, kijk dan hier voor alle abonnementen
- U kunt dit artikel los kopen voor € 1,50 via deze link: Purchase Only

Lees ook