Nu leverancier Bombardier een nieuwe (werkende) softwareversie heeft afgeleverd, is Sipke van der Linden, projectleider Hoekse Lijn, optimistisch.Maar of de lijn dit jaar nog gaat rijden? Dat durft hij niet met zekerheid te zeggen.
Bij de overweg Deltaweg in Maassluis werkte de spoorbeveiliging nog niet adequaat, vertelt Van der Linden. Als twee metro’s kort na elkaar passeerden, gingen de spoorbomen tussendoor heel even open en dan meteen weer dicht. En dus moest er een nieuw stukje software worden geschreven. “Naast de general application moet de leverancier voor elke overweg ook een specific application schrijven”, zo leerde Van der Linden. “Dat is behoorlijk complex, want elke overweg heeft een eigen dynamiek.“ Uit testresultaten blijkt dat de overwegbeveiliging inmiddels in orde is en sinds begin juni is het aantal metro’s waarmee het traject van de Hoekse Lijn wordt getest, uitgebreid.
Indienststellingsvergunning
Daarom is het nu tijd om de indienststellingsvergunning binnen te slepen. “Wij moeten eerst alle safety cases afronden voor exploitatie, beheer en onderhoud”, vertelt Van der Linden. “Daarna kunnen we een ISA-verklaring van RicardoRail krijgen voor de veiligheid en geeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een advies aan