NOVB onderzoekt corona-invloed concessies
dossier Aanbesteden

NOVB onderzoekt corona-invloed concessies

De ov-sector wil één lijn trekken over hoe om te gaan met lopende én nieuwe concessies, als gevolg van de coronacrisis. Het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) werkt momenteel een aantal scenario’s uit.

Dat vertelt Pedro Peters, voorzitter van branchevereniging voor vervoerders, OV-NL. Als gevolg van de coronamaatregelen is de maximale reizigerscapaciteit in het ov momenteel 40 procent. Hij verwacht dat dit in 2020 maximaal 70 procent wordt – en zelfs dat is optimistisch. DOVA-directeur Jan van Selm bevestigt dat de ov-autoriteiten ook gebaat zijn bij één standpunt.

Onzekerheden

Zo werd de inschrijftermijn voor Zaanstreek-Waterland onlangs al verlengd, maakte provincie Friesland bekend de aanbesteding voorlopig uit te stellen en staan ook in Noord-Brabant nieuwe aanbestedingen op het programma. Hoe deze trajecten verder verlopen, is nog onzeker. “Het is moeilijk inschrijven voor vervoerders als je niet weet hoe de reizigersgroei of -daling gaat verlopen”, zegt Peters.

Ook voor lopende concessies zijn er grote gevolgen. “Ov-autoriteiten maken afspraken met vervoerders over reizigersgroei, met voorwaarden voor boetes, bonussen en verlengingen. Nu de reizigersgroei wegvalt, moet dat worden herzien. Dat wordt nu allemaal uitgezocht door een werkgroep van ministerie, decentrale overheden en ov-bedrijven.”

Een deadline om tot een standpunt te komen, durft Peters nog niet te geven, maar hij koerst op 2020. “Gaat het concessiesysteem veranderen? Gaan de voorwaarden veranderen? Dat zijn vragen die we goed moeten uitzoeken. De inhoudelijke invulling moet bovenal zorgvuldig gebeuren.”

Laat een reactie achter

Lees ook