Tijdens Prinsjesdag werd bekend gemaakt dat tot 1 juli 2021 een beschikbaarheidsvergoeding van 740 miljoen komt. "Dat is mooi, maar het is ook onvoldoende om alle kosten te dekken", vertelt Pedro Peters, voorzitter van OV-NL.
Versobering ov-kosten in 2021 aanstaande
Tijdens Prinsjesdag maakte het kabinet bekend het ov als vitale sector te blijven zien. Aan de andere kant blijft het advies om thuis te werken en blijft (hoger) onderwijs deels digitaal gegeven worden. Hierdoor blijft het reizigersaantal lager en dus ook de inkomsten van de vervoerders, ten opzichte van de situatie voor corona.
Daarom stelt het kabinet een vergoeding van 740 miljoen euro beschikbaar tot 1 juli 2021. “Dat is eigenlijk vergelijkbaar met dit jaar”, reageert Peters. Over 2020 krijgen de vervoerders 1,5 miljard euro terug, wat een kostendekkingsgraad van 93 tot 95 procent betekent. “Dat is onvoldoende, want in 2020 lijden de vervoerders verlies. En ook de aandeelhouders zeggen: we gaan niet nog zo’n jaar draaien. Dus vervoerders gaan in 2021 geen rode cijfers meer schrijven.”
Transitieplan
Daarom hebben de stad- en streekvervoerders en NS met het ministerie van IenW en de decentrale overheden, verenigd in het NOVB, afgesproken om een transitieplan te schrijven. In dat plan wordt volgens de voorzitter van OV-NL een werkwijze afgesproken, om 10 tot 15 procent kostenreductie te bereiken.
“Natuurlijk kan in de vaste kosten moeilijk gesneden worden, dus als de kosten met 5 tot 7 procent gereduceerd moeten worden, moet voor 10 tot 15 procent aan maatregelen genomen worden”, vertelt hij. Dat kunnen de vervoerders niet eigenhandig doen. “De ov-bedrijven moeten dat samen doen met het Rijk en de decentrale overheden. De overheden zijn verantwoordelijk voor het gewenste voorzieningenniveau.”
Maatregelen
De plannen voor het transitieplan moeten in oktober klaar zijn. “We moeten kijken naar een pakket aan maatregelen”, zegt Peters. “Dat kan per concessie verschillen. Soms kan je dienstregelingen aanpakken, door slimmer en efficiënter te rijden. Andere keren kan je ander materiaal inzetten. Maar ook efficiencymaatregelen binnen bedrijven en verhoging van reizigerstarieven zijn niet uitgesloten. We moeten onze ogen niet sluiten voor de realiteit.”

Op Schipholnet rijden 51 elektrische bussen, op R-net 49 stuks.
Meer artikelen met dit thema
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Eerste ‘Buitenpoort’ van Nederland bij station Bussum Zuid
24 jun om 09:22 uurOp 18 juni was de officiële opening van de eerste Buitenpoort in Nederland op station Bussum Zuid. Een…
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Reactie toevoegen