VDL-bussen veiliger met extra luchtventilatie

VDL-bussen veiliger met extra luchtventilatie

Om het risico op infectie met het coronavirus te verminderen voor passagiers en chauffeurs, introduceert busfabrikant VDL twee nieuwe klimaatreinigingssystemen: Pure Air Technology en Clean Air Technology. Productmanager Laurens Werdmölder: “Deze innovaties passen binnen de kracht van ons bedrijf.” En businessmanager Pieter Gerdingh: “Hiermee zijn onze bussen in de toekomst nog veiliger voor de reizigers.”

De busfabrikant wil met de nieuwe twee typen klimaatreinigingssystemen bijdragen aan een veiliger klimaat in de bus. Maatregelen blijven voorop staan, vertellen beiden, zoals handen desinfecteren, afstand houden en mondkapjes dragen, maar aanvullend kan de techniek een bijdrage leveren aan een veiliger busklimaat. “We zetten innovatie in om aan de klantwens te voldoen. En dat is om de reiziger terug in de bus te krijgen. Het virus verspreidt zich via aerosolen, oftewel minuscule druppeltjes in de lucht, dus dan moet je aan je ventilatie werken”, weet businessmanager Gerdingh.

VDL Clean Air Technology

Schematische weergave van de twee klimaatreinigingssystemen die VDL toepast.

Aldus geschiedde en VDL ontwikkelde twee nieuwe luchtreinigingssystemen. Zowel de Citea-stadsbussen als de Futura-touringcars maken gebruik van Clean Air Technology, waarbij luchtfilters in de airco-kanalen van de bussen worden geüpgraded naar F7, gaat Werdmölder verder. “Luchtfilters kennen een classificatie van G1 tot F9 en HEPA, waarbij de klasse de fijnmazigheid aangeeft waarop druppeltjes uit de lucht gefilterd worden. Met F7 vangen we 90 procent op van de druppeltjes die mogelijk als transportmiddel voor virusdeeltjes dienen.”

De busfabrikant kiest bewust niet voor het meest fijnmazige luchtfilteringstype, de HEPA-filters, waarvoor de luchtvaartbranche bijvoorbeeld wel koos. “Vliegtuigen kennen een luchtsysteem met een veel hoger aandeel gerecirculeerde lucht, waarbij filtratie een belangrijke rol speelt. Een vliegtuig kan gebruik maken van HEPA-filtratie omdat het klimaatsysteem van een vliegtuig een heel hoge capaciteit heeft”, meldt Gerdingh.

VDL Pure Air Technology

Met Pure Air Technology wordt, aanvullend in de touringcars, lucht gereinigd door zogenaamde plasmaclusters. Deze techniek is ontwikkeld voor de touringcars. Werdmölder: “Met touringcars rijd je vaak langere afstanden, terwijl stadsbussen kortere stops hebben en deuren vaker openen. Dan vindt luchtverversing met een hoge interval plaats.” Gerdingh vervolgt dat de luchtverversingsinterval in de touringcars maar 40 seconden bedraagt, waarbij de luchtstroom van boven naar beneden gaat.

Met Pure Air Technology worden meerdere plasmaclusters in de luchtkanalen van de bussen geïmplementeerd, vervolgt hij. “Zodra het contact van het voertuig wordt ingeschakeld, gaan de clusters automatisch werken en worden ionen uitgezonden die zich hechten aan watermoleculen in de lucht. Zodra de clusters van ionen en de watermoleculen in contact komen met de virusdeeltjes, worden deze geneutraliseerd.”

Innovatief karakter

In het Nederlandse ov heeft zich geen echte coronabrandhaard voorgedaan, maar reizigers blijven tóch nog steeds weg uit de bus. Brengen deze nieuwe systemen daar verandering in? Daar gaat VDL wel voor. Gerdingh: “Alles dat we kunnen bijdragen, helpt.” Werdmölder: “Binnen de VDL-Groep produceren we ook andere typen filters, maar die zijn niet in het ov inzetbaar vanwege aanvullende eisen en andere oplossingen.”

De bussen van VDL zijn voorzien van onder meer spatschermen.

In ieder geval dragen de nieuwe producten ook bij aan het innovatieve karakter van het bedrijf VDL, dat zich als een van de twee Nederlandse bussenbouwers onderscheidt binnen de Nederlandse zero-emissiemarkt. De productmanager vervolgt: “We profileren ons op het thema zero emissie, maar de beperkingen die het coronavirus ons brengt zijn iets heel anders en een groot probleem. Het past bij de ondernemendheid van ons bedrijf om kansen te zien en daarop in te springen. Zeggen dat je innovatief bent is één, maar het ook echt doen is een tweede.”

Implementatie

De nieuwe systemen zijn per direct beschikbaar en kunnen in nieuw te produceren Citea- en Futura- bussen per direct of achteraf geïmplementeerd worden, afhankelijk van de wens van de vervoerder. Ook kunnen vervoerders in Nederland die al met VDL-materieel rijden zich melden bij de fabrikant om de luchtfilters te laten installeren. “Aangezien bussen voor minstens tien jaar rijden, bieden we deze oplossing aan. Dat gaat op klantbestelling, dus als vervoerders zich bij ons melden kunnen we de aanbieding en mogelijkheid creëren.”

De heren hebben er vertrouwen in dat de reiziger uiteindelijk wel weer terugkeert in de bus, zodra het virus onder controle is. Mensen houden een natuurlijke behoefte om te reizen, voorspelt Werdmölder. “En als mensen voorzichtiger worden in het dagelijks contact, blijven voertuigen met klimaatreiniging en extra hygiëne van groot belang.”

Gerdingh, tot slot: “De toekomst is niet te voorspellen, maar velen denken nu vooral op de korte termijn. Terwijl men op lange termijn verwacht dat reizigers wel weer met de bus gaan reizen. Daarin blijven hygiëne en luchtkwaliteit wellicht een rol spelen. Daarom investeren wij hier nu in, met het oog op de toekomst. Wij willen eraan bijdragen om het virus onder controle te krijgen met extra veilige bussen.”

Dit artikel is eerder verschenen in OV-Magazine 4-2020. Wilt u OV-Magazine voortaan in print of digitaal ontvangen? Neem contact op of neem een abonnement.

Laat een reactie achter

Lees ook