‘Vervoerders moeten snel kunnen opschalen’

‘Vervoerders moeten snel kunnen opschalen’

OV-ombudsman Bart Hansma laakt de afwachtende houding van vervoerders, die nu al zeggen pas medio 2021 te bekijken of aanpassingen in de dienstregeling nodig zijn. Ze moeten flexibeler zijn en snel kunnen opschalen, zodra de coronaregels worden versoepeld.

Dat stelt de ombudsman in de laatste kwartaalrapportage van 2020, die vandaag uitkwam. Met uitzondering van NS en GVB schaalden alle vervoerders schaalden hun diensten voor 2021 af. Maar veel vervoerders, zoals Qbuzz in Utrecht (U-OV), geven aan pas medio 2021 te ‘bekijken of aanpassingen mogelijk zijn’.

Dat baart zorgen, schrijft Hansma. “Wat 2021 brengt is onzeker, maar het is best mogelijk dat snel meer kan dan we nu voor mogelijk houden. Als de eerste maanden van 2021 positief nieuws opleveren, zou het reizigersaantal zo maar snel op kunnen lopen. De vraag is of vervoerders net zo snel bus- en tramlijnen kunnen toevoegen als dat deze zijn geschrapt.”

Dynamische benadering

Het is belangrijk om meteen te kunnen schakelen, stelt de ombudsman. Zo heeft Keolis het in Almere (AllGo) over een dynamische aanpak, waarbij direct kan worden opgeschaald als de coronamaatregelen het toelaten. “Dit weerspiegelt de dynamische aanpak die wij nodig achten. Geen beschouwing na een lange periode, maar direct op het moment van de versoepelingen.”

Coulance naar abonnementhouders

Ook vindt de ombudsman dat vervoerder coulanter moeten omgaan met abonnementhouders, die wegens de pandemie weinig gebruik hebben kunnen maken van hun abonnement terwijl ze deze wel hebben aangehouden. Ondanks de beschikbaarheidsvergoeding die ov-bedrijven kregen, is geen gebaar gemaakt naar deze groep. “Dat zou ook goed zijn geweest uit het oogpunt van klantenbinding op langere termijn.”

Laat een reactie achter

Lees ook