70.000e Citaro is voor de HTM

dinsdag 19 november 2024

De feestelijke overhandiging van de sleutel met v.l.n.r. Till Oberwörder (CEO Daimler Buses), Karen Bosch (COO HTM Personenvervoer) en Mirko Sgodda (Marketing, Sales en Customer Services Daimler Buses)

Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een van de 102 bestelde eCitaro’s. Het is een bijzonder exemplaar: het is de 70.000e Citaro die van de band is gekomen.

De eerste Citaro’s verschenen in 1997 in het straatbeeld; de Hamburger Hochbahn was de launching customer van de nieuwe lagevloerbus – uiteraard toen nog met dieselmotor – die de oudere O405 en O405N afloste. In Nederland was de BBA korte tijd later de eerste klant. Na ruim 32.000 exemplaren verscheen in 2011 de Citaro tweede generatie, die een jaar later als eerste stadsbus met Euro VI-motor leverbaar was. Sindsdien zijn er naast dieselbussen ook versies op aardgas/groen gas, elektriciteit – de eCitaro – en waterstof (brandstofcel) ontwikkeld, plus naast de lagevloerversie een low entry-variant. Naast 12-meter- en 18-meterversies (Citaro G) is er sinds kort ook een variant van tien meter lang, de Citaro K (van Kompakt).

De HTM krijgt 42 bussen in 12-meteruitvoering en 60 stuks van 18 meter. Twee bussen zijn al in Den Haag voor proeven en opleiding, de nu in Berlijn feestelijk gepresenteerde bus vormt ook de aftrap voor de levering van de serie van honderd stuks vanaf januari.

‘We gaan eerst schaduwrijden zonder passagiers,’ vertelt Vincent Gabriels, programmamanager voor de elektrische bussen. ‘Voor de 18-meterbussen moeten eerst nog sommige haltekommen worden aangepast, die zijn nu te kort.’ Overigens had de HTM al eerder een serie 18-meterbussen (diesels van Den Oudsten), de wegbeheerder heeft de haltekommen sindsdien kleiner gemaakt.

Volgens de huidige planning komen eind januari de eerste 12-meterbussen in dienst. Dat wordt een vloeiende overgang met op elke lijn eerst één en dan gaandeweg steeds meer bussen. Bij de 18-meterbussen (die zijn bestemd voor de drukke lijnen 24 tot en met 26) gaat elke lijn in één keer ‘om’ op de nieuwe bussen. De HTM verwacht dat de overgang in juli is voltooid.

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Grenzeloos financieren van ZE bus

19 aug om 13:40 uur

In Nederland zijn we ‘klaar’ met de transitie naar Zero Emissie (ZE) bussen, zeg ik met een knipoog. Vanaf 2025…

Lees verder »
descriptionArtikel

Van nieuwkomer tot gevestigde partij

8 aug om 10:10 uur

In iets meer dan tien jaar tijd is EBS uitgegroeid van een relatief onbekende nieuwkomer tot een gevestigde…

Lees verder »
descriptionArtikel

Betere bussen voor Brussel

25 jul om 12:05 uur

MIVB, de vervoerder in het Brusselse gewest, heeft sinds begin dit jaar een aantal elektrische Daimler eCitaro’…

Lees verder »
descriptionArtikel

Bus zonder bestuurder

24 jul om 16:12 uur

Autonoom vervoer lijkt al jaren dé belofte voor de toekomst, maar in de vorm van autonoom rijdende bussen met …

Lees verder »
descriptionArtikel

Doorbraak op het spoor: vakbondsleden CNV keuren cao-voorstel goed

14 jul om 12:00 uur

Er is een doorbraak op het spoor: leden van vakbond CNV hebben maandagochtend ingestemd met het eindbod van NS…

Lees verder »
descriptionArtikel

GVB start aanbesteding aanschaf 78 nieuwe trams

10 jul om 09:50 uur

De Vervoerregio Amsterdam heeft aan het GVB opdracht gegeven om te starten met de aanbesteding voor de aanschaf…

Lees verder »
descriptionArtikel

Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer

2 jul om 11:07 uur

De motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…

Lees verder »
descriptionArtikel

Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB

1 jul om 09:15 uur

GVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…

Lees verder »