Concessie-Utrecht: exit Qbuzz, Keolis blijft

dinsdag 11 juni 2024

De twee Utrechtse ov-concessies zijn verleend, aan Transdev (Utrecht Binnen) en Keolis (Utrecht Buiten). De concessie loopt van december 2025 tot en met 2035. Qbuzz moet plaatsmaken voor Transdev, Keolis verzorgde al ov in de Utrechtse regio en mag dat dus blijven doen.

 

De aanbesteding voor de twee Utrechtse concessie startte in juli 2023. Utrecht Binnen betreft bus en tram in de stad Utrecht en directe omgeving; Utrech tBuiten betreft bus in het westelijk en oostelijk deel van de provincie, inclusief de stad Amersfoort.

Van de vijf vervoerders die zich hadden ingeschreven op de concessies kwamen Transdev en Keolis het beste uit de bus. 

De beide vervoerders bieden in het beschikbaar gestelde budget meer vervoer dan minimaal was geëist. Reizigers moeten hier in de nieuwe concessieperiodes dan ook van profiteren, onder andere door hogere frequenties en meer reisopties. 

Het materieel dat de vervoerders hebben aangeboden moet ook grote stappen in de transitie naar volledige zero emissie busvervoer mogelijk maken.

U-OV

De vervoerders gaan rijden onder de bekende merknaam U-OV, zoals de provincie ook voorschrijft. De reiziger ziet dus in de hele provincie dezelfde merknaam en uitstraling. Ook de communicatie en klantenservice zullen gebundeld zijn onder de U-OV merknaam.

Maatregelen om voldoende personeel te werven, de toegankelijkheid van het ov te waarborgen en te vergroten en inzet op goed werkgeverschap zijn belangrijke argumenten om voor deze twee vervoerders te kiezen. 

Gedeputeerde André van Schie (Mobiliteit): "Ik ben erg blij met dit aanbestedingsresultaat. Met de winnende inschrijvingen krijgt de Utrechtse reiziger meer en beter openbaar vervoer. Het wordt daardoor nog aantrekkelijker om met het openbaar vervoer te reizen. De komende jaren zetten we bovendien samen met de vervoerders belangrijke stappen naar zero emissie openbaar vervoer, wat een positief effect heeft op de leefomgeving en het milieu. Ik denk dat we met beide vervoerders partijen hebben die goed OV aanbieden aan de reiziger in onze provincie. En bovendien in staat zijn het OV de komende jaren door te ontwikkelen in goede samenwerking tussen provincie, vervoerders en andere partners.”

Qbuzz

Verliezer in het verhaal is Qbuzz, dat nu nog de concessie Utrecht Binnen mag verzorgen. Het rijdende personeeel van Qbuzz gaat, zoals in de WPV 2000 staat, over naar de nieuwe vervoerder. 

De komende zes weken kunnen de vervoerders die niet hebben gewonnen nog bezwaar aantekenen tegen het gunningsbesluit.

 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

ILT: Zorgen over Nederlandse spoorinfra blijven

13 jun om 10:07 uur

Elke vijf jaar publiceert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een rapportage over de fysieke kwaliteit…

Lees verder »
descriptionArtikel

Belgische jongeren reizen één maand voor 59 euro met al het openbaar vervoer

6 jun om 14:11 uur

Belgische jongeren van 18 tot en met 24 jaar kunnen in juli en augustus één maand onbeperkt met al het openbaar…

Lees verder »
descriptionArtikel

Optimistisch en voorzichtig de transitie vormgeven

31 mei om 08:00 uur

De verwachtingen van publieke mobiliteit zijn hoog. De belofte is dat ontschotten…

Lees verder »
descriptionArtikel

Daimler op st(r)oom in de energietransitie

23 mei om 10:21 uur

“We weten onze elektrische bussen nu goed aan de man te brengen”, vertelt Daimler…

Lees verder »
descriptionArtikel

Ook buiten de stad met de OV + deelfiets combinatie

17 mei om 08:30 uur

In de grote steden zien we steeds meer (verschillende) deelfietsen, al dan niet in combinatie met OV. De…

Lees verder »
descriptionArtikel

FNV zet geplande staking bij Arriva Twente door

2 mei om 16:06 uur

De werknemers van streekvervoerder Arriva hebben er genoeg van. Op maandag 6 mei zullen ze het werk neerleggen…

Lees verder »
descriptionArtikel

Marieke Eyskoot nieuwe stem in bussen van Connexxion, Breng en Hermes

30 apr om 10:06 uur

Marieke Eyskoot, Duurzame lifestyle-expert, is de nieuwe omroepstem in de bussen van Connexxion, Breng en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Publieke mobiliteit, noodzakelijk of niet?

29 apr om 09:42 uur

OV-Magazine 1/2024 staat in het teken van publieke mobiliteit: de definitie daarvan…

Lees verder »