ILT: Zorgen over Nederlandse spoorinfra blijven

donderdag 13 juni 2024

Foto: Shutterstock

Elke vijf jaar publiceert de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) een rapportage over de fysieke kwaliteit van binnenlandse railinfrastructuur. Hoewel ProRail hard werkt aan het verbeteren van de veiligheid op het spoor en het Nederlandse spoorwegennet nog steeds tot de veiligste van de wereld behoort, zijn er ook zorgen, met name over zicht op- en beheersing van risico's. 

 

 

ILT noemt goed zicht op, en de beheersing van, risico's nodig om de veiligheid van het spoor nu en in de toekomst te waarborgen. Daarvoor is een goed geoperationaliseerd veiligheidsbeheersysteem (VBS) noodzakelijk. Het VBS bestaat uit processen en procedures die er samen voor moeten zorgen dat de Nederlandse spoorinfrastructuur veilig te gebruiken is. De ILT vindt dat ProRail vaart moet maken met landelijke borging van het VBS.

Inspecties 

ILT heeft een aantal infra-objecten geïnspecteerd. De inspectie constateerde overschrijdingen waar ProRail niet vanaf wist, en overschrijdingen waarvoor geen vervolgacties in gang waren gezet. 

Kwaliteitsborging

Belangrijk detail is wel dat de inspectie deze keer voor een andere aanpak heeft gekozen ten opzichte van de vorige twee rapportages, waar de conclusie was dat het overgrote deel van het spoor veilig was. Er was weinig aanleiding om aan te nemen dat hier de afgelopen jaren (grote) veranderingen in zijn geweest. In dit onderzoek is daarom gekozen voor een aanpak waarbij het accent van de inspecties ligt op ‘de kwaliteitsborging van het onderhoud’.

Ogen en oren

In lijn met die aanpak valt op dat de prestatiegerichte onderhoudscontracten onbedoeld zorgen voor negatieve effecten. De contracten zijn zo ingericht dat het onaantrekkelijk kan zijn voor aannemers om normoverschrijdingen te melden, terwijl aannemers de ogen en oren in het veld zijn. Er zit namelijk een bonus-malussysteem in de contracten. Bij veel geconstateerde normoverschrijdingen betaalt de aannemer een soort boete.

Oplossen

De ILT ziet dat ProRail hard werkt aan verbeteringen om beter zicht te krijgen op de fysieke staat van het spoor en de risico’s te beheersen. Na gesprekken met ProRail over de verschillende zorgen, neemt de spoorwegbeheerder vaker en sneller regie bij het oplossen van problemen. Zo werkt ProRail er hard aan om de onderhoudsprocessen robuuster te maken en reageerde ProRail bijvoorbeeld kordaat op de ontdekking van nieuwe storingen bij bevestigingsmiddelen.

Inspanning

Dankzij grote inspanningen krijgt ProRail meer zicht op de fysieke staat van het spoor en is de organisatie beter in staat om de risico’s te beheersen. Op onderdelen is er nog meer inspanning nodig. Dan gaat het met name om de borging van het VBS door alle lagen van de organisatie heen.  
 

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen

21 okt om 13:24 uur

Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…

Lees verder »
descriptionArtikel

Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn

8 okt om 11:35 uur

De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad

26 sep om 11:35 uur

De afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029

18 sep om 11:24 uur

Hermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Provincie Noord-Brabant maakt bushaltes rookvrij

3 jul om 11:29 uur

Nog voor het einde van dit jaar zal de provincie Noord-Brabant alle bushaltes rookvrij maken. Bezoekers worden…

Lees verder »
descriptionArtikel

Drielandentrein eindelijk op de rails

2 jul om 10:09 uur

De eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…

Lees verder »
descriptionArtikel

Kennis van betrokkenen cruciaal bij aanpak vervoersarmoede

21 jun om 06:51 uur

Het Nederlandse ov-systeem richt zich op het zo efficiënt mogelijk verplaatsen van…

Lees verder »
descriptionArtikel

HTM presenteert nieuwe elektrische bussen

20 jun om 15:55 uur

HTM-directeur Jaap Bierman en Daimler-directeur Joost van der Bijl (Daimler Buses Nederland) hebben samen de…

Lees verder »