Noord-Nederland presenteert ov-Ontwikkelagenda 2040
Noord-Nederland heeft haar plannen voor een betere ov-bereikbaarheid gebundeld in de zogenoemde Ontwikkelagenda 2040. Hierin staan de ambities van de provincies Friesland, Groningen en Drenthe in samenwerking met de gemeenten Leeuwarden, Groningen, Assen en Emmen op het gebied van betere bereikbaarheid. Volgens hen gaat dit zorgen voor een leefbaarder platteland. Ook geeft het een antwoord op de groeiende vervoervraag die gepaard gaat met de woningbouwopgave in Nederland.
Het noorden kent al de Lelylijn, Nedersaksenlijn en de Wunderline. Deze lijnen zijn naast het bestaande spoor voor Noord-Nederland ook speerpunten waardoor het in het noorden prettiger wonen en werken is. Deze spoorlijnen dragen bij aan het HOV-net, een in Nederland gebruikelijke term voor stads- en streekvervoer dat voldoet aan hoge eisen op het gebied van de doorstroming (hoge gemiddelde rijsnelheid). De noordelijke provincies en gemeenten blijven de aankomende jaren samenwerken voor een verbeterd mobiliteitssysteem.
De volledige Ontwikkelagenda 2040 is hier terug te vinden.
Meer artikelen met dit thema
CNV kondigt vijfdaagse staking streekvervoer aan
30 jan om 14:19 uurWerknemers in het streekvervoer leggen vanaf 6 februari wederom het werk neer. De staking betreft…
De klantvraag is gewijzigd – nu het ov-product nog
12 jan om 12:06 uurBleef tijdens de coronacrisis het ov-niveau nog grotendeels op peil (door extra subsidie vanuit IenW) terwijl…
Nachttrein Groningen - Schiphol 20 januari van start
9 jan om 12:01 uurFeestvierders uit bijvoorbeeld Zwolle, Assen of Almere die in Amsterdam of Groningen willen stappen en…
Eerste nachttrein arriveerde dit weekend vanaf Maastricht op Schiphol
20 dec 2022De eerste nachttreinverbinding in open toegang is van start gegaan. De Arriva nachttrein arriveerde vanaf…
Grote investeringen in bereikbaarheid Zuid-Holland
15 nov 2022Het Rijk, de Metropoolregio Rotterdam/Den Haag, Provincie Zuid-Holland en de gemeentes Den Haag en Rotterdam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
RET neemt tweede serie zero emissiebussen in gebruik
17 mei 2022In Schiedam, Maassluis en Rotterdam rijden nu ook zero emissiebussen op lijnen die eerder nog werden bediend…
Daimler ziet toekomst in zero emissie
15 feb 2022Overheden gaan de komende jaren investeren in gedegen en kwalitatieve zero emissiebussen, verwacht Joost van…
Elders gaf ik te kennen dat de Lelylijn de hoogste prioriteit moet krijgen om meerdere redenen
Ingediend door kees boer op do, 22/12/2022 - 18:06
Reactie toevoegen