Het aantal ov-reizigers in de provincie Utrecht is weer bijna op hetzelfde niveau als voor de coronapandemie. Toch zijn nog lang niet alle problemen opgelost. De komende jaren wil de provincie verder in het openbaar vervoer investeren.
Méér ov-reizigers in provincie Utrecht, maar nog altijd veel uitval

Foto: Shutterstock
Het eerste half jaar van 2024 was voor het openbaar vervoer in de provincie Utrecht de beste periode sinds corona. Eind dit jaar moet het aantal reizigers volgens de vervoerders weer stabiel op het oude niveau van voor corona liggen.
Meer reizen in het weekend
Het aantal reizigers stijgt sinds 2021. Opvallend is dat mensen meer reizen in het weekend. Dit wijt de provincie aan veranderend gedrag sinds corona: bijvoorbeeld door meer thuiswerken. De verwachting is dat het herstel verder doorzet. Het toenemend aantal reizigers is mede te danken aan steunmaatregelen van het Rijk. De provincie Utrecht kreeg zo'n 25 miljoen euro de afgelopen jaren voor het openbaar vervoer. Utrecht wil nu komende jaren volop doorgaan met investeren in de bereikbaarheid van steden en dorpen, om tot en met 2030 het ov mee te laten groeien met alle woningbouwplannen.
Opvallend is wel dat minder studenten gebruikmaken van het openbaar vervoer. En dat is in Utrecht extra voelbaar, omdat hier in veel grote hoger onderwijsinstellingen zijn gevestigd en bijna een derde van het aantal reizigers een studenten-ov heeft.
Verder is er een gebrek aan personeel. Om ongeplande rituitval te voorkomen, is afgelopen jaren daarom hard ingrepen in de dienstregeling.
Bussen en trams zitten voller
Dat ondanks de beperkingen het aantal reizigers bijna weer op het oude niveau is, betekent dat de bussen en trams voller zitten. Ondertussen is ook de nieuwe concessie voor 2025- 2035 vergund aan Transdev en Keolis. Dit betekent dat de roodwitte bussen van Syntus vanaf volgend jaar verdwijnen en vanaf 2028 moeten alle buslijnen emissieloos rijden.
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…