De Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een nieuw prioriteringskader opstellen voor stroomaansluitingen. Dat heeft het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) op dinsdag 11 maart geoordeeld. OV-NL en DOVA, beiden appellanten in de zaak, zien in de uitspraak een belangrijke kans om de positie van het openbaar vervoer op het elektriciteitsnet te versterken. Volgens de rechter was het besluit van de ACM onzorgvuldig voorbereid en onvoldoende gemotiveerd.
Rechter vernietigt ACM-prioriteringskader: nieuwe kansen voor ov-sector

Foto: Shutterstock
OV-sector vraagt prioriteit op elektriciteitsnet
Hatte van der Woude, voorzitter van OV-NL, benadrukt het belang van een snelle en adequate stroomvoorziening voor het openbaar vervoer: “Het is van groot belang dat het openbaar vervoer prioriteit krijgt bij aansluitingen op het elektriciteitsnet. Het is een vitale sector, en de problemen voor het openbaar vervoer als het gaat om netcongestie moeten dus ook in dat licht gewogen worden. Het is van groot belang dat het openbaar vervoer snel en adequaat kan blijven inspelen op de groeiende vraag naar duurzame mobiliteit in Nederland.” Volgens Van der Woude blijven de ov-bedrijven zich inzetten om netcongestie tegen te gaan door het zo efficiënt mogelijk benutten van de beschikbare capaciteit op het elektriciteitsnet, door kennisuitwisseling en innovatie. Maar dit kan volgens hem het probleem niet oplossen: "Daarvoor is echt prioriteit op het net nodig."
Ook Jan van Selm, directeur van samenwerkingsverband DOVA, is van mening dat het openbaar vervoer prioriteit moet krijgen vanwege "de maatschappelijke waarde van een betrouwbaar openbaar vervoerssysteem.”
Kritiek van de rechter op ACM
Volgens het CBb was het prioriteringskader van de ACM onzorgvuldig voorbereid en ontoereikend gemotiveerd. Bovendien gaf het College expliciet aan dat aannemelijk is dat openbaar vervoersbedrijven actief zijn en opkomen voor de collectieve belangen en functies waarin hun achterban actief is. Ook is het aannemelijk dat het prioriteringskader gevolgen heeft voor deze functies.
Voorlopig blijft het oude prioriteringskader van kracht, tot er een nieuw, beter onderbouwd kader komt.
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…