Stel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op zich wachten. De minuten tikken steeds langzamer voorbij. Hoe graag zou je nu even willen zitten, beschut tegen de wind, met een warme kop koffie of thee in de hand? Dit is helaas op veel stations, haltes en hubs in Nederland en daarbuiten een onvervulde wens. Maar wat als deze plekken aantrekkelijker worden ingericht? Gaan we er dan gebruik van maken? En zouden we daardoor ook meer gebruikmaken van het openbaar vervoer?
Stations als visitekaartje voor het ov

Treinstations, bus- en tramhaltes én de omgeving eromheen spelen een belangrijke rol in hoe reizigers het openbaar vervoer ervaren. Wanneer deze plekken prettig zijn om te verblijven, trekken ze meer reizigers aan. Het goede nieuws is dat het aantrekkelijker maken van stations en haltes vaak geen grote investeringen vergt. Met relatief kleine en eenvoudige aanpassingen kan de beleving al sterk verbeterd worden.
Over de aantrekkelijkheid van stations…
Stations, haltes en hubs zijn het eerste en laatste contactpunt van elke ov-reis en fungeren daardoor als het visitekaartje van het openbaar vervoer. Wanneer een station of halte een aangename plek is om te verblijven, draagt dit direct bij aan een positieve ov-ervaring. Maar wat maakt zo’n plek precies aantrekkelijk?
Uit belevingsonderzoek op meer dan 100 stations, haltes, hubs en hun omgeving blijkt dat veel van deze plekken goed scoren op functionele aspecten. Zaken zoals veiligheid, bewegwijzering en reinheid scoren doorgaans voldoende. Dit zijn randvoorwaardelijke elementen voor een goed functionerend station, maar ze hebben een beperkte invloed op de beleving.
Aantrekkelijkheid als sleutel tot succes
Veel haltes en stations scoren minder goed als het gaat om sfeer, comfort en algehele aantrekkelijkheid. En juist deze factoren hebben een grote invloed op de reisbeleving. Gelukkig zijn hier met relatief eenvoudige ingrepen grote verbeteringen te boeken.
Het toevoegen van kleur, licht en groenvoorziening is bijvoorbeeld een effectieve manier om een station aantrekkelijker te maken. Denk aan bloembakken met kleurrijke bloemen of struiken die een natuurlijke uitstraling geven. Het oog wil immers ook wat, en een warme, uitnodigende omgeving maakt het wachten een stuk aangenamer.
De kracht van kunst
Naast kleur en groenvoorziening is comfort een belangrijk aspect. Vooral kleinere stations bieden nu onvoldoende beschutting tegen wind, regen of felle zon. Dit kan – vaak tegen relatief lage kosten - worden opgelost door comfortabele zitplekken te plaatsen met overkappingen die bescherming bieden tegen de elementen. Ook hier kan groenvoorziening een bijdrage leveren door schaduw te bieden in de zomer of wind te blokkeren in de winter.
Kunst kan ook een belangrijke bijdrage leveren aan de sfeer van een station. Een mooi beschilderde wachtruimte of een kunstwerk op het perron geeft een station een menselijke en warme uitstraling en maakt tevens de omgeving levendiger en interessanter. Hierdoor voelen
reizigers zich meer op hun gemak.
Prettige beleving, groots effect
Wanneer de basis van stations en haltes op orde is, kan de beleving positief verbeterd worden door ze met doeltreffende aanpassingen om te toveren tot aantrekkelijke, uitnodigende plekken. En hoewel dit veelal maatwerk is, zijn er genoeg algemene richtlijnen die op veel plekken toegepast kunnen worden, zoals het gebruik van groenvoorziening, kleur en comfortabele voorzieningen.
Het resultaat? Een prettigere ervaring voor de reizigers, wat vervolgens het gebruik van het openbaar vervoer bevordert.
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…