De ambities in de Randstad, met name op het gebied van light rail, lijken welhaast eindeloos. Maar hoe betalen we die? Op basis van gesprekken met betrokkenen, rapporten en verslagen, ...
Analyse: Geld? Kan geregeld worden

De ambities in de Randstad, met name op het gebied van light rail, lijken welhaast eindeloos. Maar hoe betalen we die? Op basis van gesprekken met betrokkenen, rapporten en verslagen, ...
Jeroen Fukken (46) stapte vier jaar geleden over van het ministerie van Infrastructuur en Milieu naar NS, waar hij programmadirecteur Beter en Meer werd. Zijn belangrijkste taak: elke 10 minuten een ...
De wensen voor de ov-infrastructuur vergen extra investeringen van meer dan een miljard euro per jaar. Dat gaat het Rijk bij lange na niet spenderen, weet emeritus hoogleraar Maurits van Witsen. Dus is het zaak om voorrang te geven aan betere benutting van het ...
Grote spoorinfraprojecten die uitlopen, duurder uitvallen en waarna uiteindelijk politieke koppen rollen. Het lijkt steeds weer opnieuw te gebeuren. Waarom leren we daar niet van? Volgens professor Wijnand Veeneman en ov-expert Rob van der Bijl ligt dat aan ons politieke systeem. En ze zien voorlopig geen verbetering op dat vlak.
Eén ov-autoriteit voor de hele Randstad lijkt misschien een goed idee. Maar die ene baas over bus, tram, metro en Sprinter komt er niet. Het zou een gebed zonder end ...
Het bovengronds doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol maakt het mogelijk om het treinverkeer door de overbelaste Schipholtunnel te ontvlechten, schrijft Maurits Schaafsma van Schiphol Group. De Sprinters kunnen eruit, zodat Intercity’s en internationale treinen ...
© Maurits Wever
Na zestien jaar bouwen gaat de Noord/Zuidlijn dan toch echt open binnenkort. 22 juli is het zover. Met de start van de kostbare metrolijn krijgt Amsterdam tegelijk te maken met de grootste wijziging van het lijnennet ...
Geert Dales, in 2002 de Amsterdamse wethouder van Economische Zaken heeft spijt betuigt dat hij de zaken rond de Noord/Zuidlijn te rooskleurig heeft weerspiegeld.
De stations in Amsterdam krijgen de komende jaren een opknapbeurt om de groeiende reizigersaantallen op te vangen. In totaal is er 2 miljard euro met de plannen gemoeid.