Oud-wethouder Karin Dekker wijt het niet doorgaan van de Regiotram in Groningen deels aan het gebrek aan steun in de ambtelijke top van de gemeente Groningen. Dat zegt Dekker in een interview met OV-Magazine.
Ambtelijke top was tegen Regiotram Groningen
Dekker: “Vanaf het begin stond voor mij vast dat dit project door een onafhankelijke club moest worden uitgevoerd, buiten de gemeente, met een externe projectleider. De gemeentelijke organisatie was het niet eens met mijn keuze. Met name de dienst Ruimtelijke Ordening en Economische Zaken (ROEZ), waar verkeer onder valt, voelde zich gepasseerd.”
“Binnen ROEZ was er weerstand tegen een tram door de historische binnenstad, vooral bij de RO-mensen. En die waren belangrijker dan de verkeersafdeling, die het vervoerskundig belang van de tram zag. Individuele medewerkers van ROEZ hebben zich altijd vol enthousiasme en energie voor het project ingezet. Maar de ambtelijke top was tegen. En dat heeft niet bijgedragen aan een positief besluit over de tram.”
“Het tramproject was niet te groot voor Groningen, maar misschien wel voor de Groningse politiek”
De Regiotram Groningen sneuvelde in september 2012, en daarmee het college van B&W, nadat SP en D66 hun steun introkken vanwege de slechte financiële situatie van de gemeente Groningen. “Het tramproject was niet te groot voor Groningen, maar misschien wel voor de Groningse politiek”, aldus Karin Dekker.
De ex-wethouder van GroenLinks steekt ook de hand in eigen boezem. “Ik was al tien jaar wethouder. Dan heb je te maken met mensen die net als wethouder beginnen en een raad met veel nieuwe gezichten. Bij zo’n groot tramproject heb je dan een enorme voorsprong in kennis en ervaring. Dat werkte niet in mijn voordeel. Voor de machtsverhoudingen was het wellicht beter geweest als ik mijn portefeuille financiën had afgestoten en alleen ruimtelijke ordening en verkeer had gedaan.”
Meer artikelen met dit thema
Provincies moeten rol als aanjager publieke mobiliteit pakken
8 aug om 10:54 uurDe provincies en de vervoerregio’s hebben een sleutelrol bij het slimmer en samenhangender organiseren van…
“Investeer in ov als hefboom voor economische en ruimtelijke ontwikkeling”
8 aug om 10:25 uurDaan van Gent en Freek Lier, beide adviseur bij adviesbureau Decisio, maken zich zorgen over de manier waarop…
Het gebrek aan financiering: wie zitten er op de blaren? Een verkenning langs sociale klassen
18 jul om 09:52 uurHet kabinet heeft ingrijpende bezuinigingen op het openbaar vervoer aangekondigd. De gevolgen hiervan zijn …
Gemeenten bepalen zelf inzet boetegeld EBS
8 jul om 16:35 uurDe gemeenten in Zaanstreek-Waterland mogen zelf bepalen hoe zij boetegeld, opgelegd aan vervoerder EBS,…
Kwaliteit ov-knooppunten holt achteruit door financiële tekorten
7 jul om 10:38 uurNiet alleen de reizigers zullen de impact van bezuinigingen voelen — ook de kwaliteit van de ov-infrastructuur…
Eerste ‘Buitenpoort’ van Nederland bij station Bussum Zuid
24 jun om 09:22 uurOp 18 juni was de officiële opening van de eerste Buitenpoort in Nederland op station Bussum Zuid. Een…
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Reactie toevoegen