Arnhem investeert in de trolleytechniek. De gemeente wil dubbelgelede trolleybussen op de drukste lijnen, een proef met een gedeeltelijke bovenleiding en spitse tramneuzen op de nieuwste trolleys.
Arnhem wil dubbelgelede trolleys en gedeeltelijke bovenleiding
Deze ideeën staan in beleidsnota De reiziger centraal waarmee de gemeenteraad maandagavond heeft ingestemd.
“Arnhem kiest voor 15 jaar trolley”, zegt Alex Uil, bestuursadviseur en programmamanager openbaar vervoer van de gemeente. “We hebben veel contacten met andere Europese trolleysteden. Iedereen zegt dat trolley de meest stabiele techniek is. Voor ons geeft de betrouwbaarheid de doorslag, vooral in heuvelachtig terrein als Arnhem-noord. Trolleybussen kennen weinig slijtage en gaan lang mee, waardoor de afschrijving laag is. De omslag naar elektrische bussen op batterijen verwacht ik pas over 15 jaar. De batterijen zijn duur, hun actieradius is klein en hun levensduur beperkt. En waterstof is nog te duur.”
Arnhem denkt aan dubbelgelede trolleybussen van 24 tot 30 meter lengte op de drukke lijnen 5 (Schuytgraaf–Presikhaaf) en 6 (De Laar West–Elsweide/HAN). Op het gecombineerde traject rijden de trolleys nu acht keer per uur.
Uil: “Met dubbelgelede trolleybussen heb je zonder extra voertuigen en zonder extra personeel tegen relatief lage meerkosten toch 30 procent meer capaciteit. Gas- en batterijbussen kunnen niet dubbelgeleed rijden. Dieselbussen wel, maar fossiele brandstoffen zijn uitgesloten in de concessie van de Stadsregio Arnhem Nijmegen.” Hij verwacht dat dubbelgelede trolleybussen door hun attractiewaarde extra reizigers trekken. Ze rijden al in de Zwitserse steden Luzern en Zürich.
Arnhem wil ook een proef met gedeeltelijke bovenleiding voor de verlenging van lijn 2 (Arnhem CS–Hoogkamp) op het traject Hoogkamp–Schaarsbergen IPC van de bovenleidingloze lijn 9, of een verlenging van lijn 2 van Arnhem CS naar Arnhem Zuid. De trolleybus rijdt dan tot maximaal 5 kilometer op batterijen of een brandstofcel, dus zonder bovenleiding. “Met een gedeeltelijke bovenleiding heb je de voordelen van de trolley – geen uitstoot, geluid en trilling – maar niet de kosten van een bovenleiding”, zegt Uil.
De aanleg van een kilometer trolleybovenleiding met onderstations kost ongeveer een miljoen euro: de helft voor materiaal en de helft voor montage. “Met een gedeeltelijke bovenleiding ben je flexibeler in je routes en kun je ook zonder gedoe de bovenleiding van een spoorlijn kruisen.” De gemeente is over een proef in gesprek met vervoerder Hermes. Dit najaar komt er duidelijkheid.
Hermes heeft straks 20 oudere en 20 nieuwe trolleys. Uil: “De basisreizigers hebben we nu wel in de trolley zitten. Om nieuwe reizigers te trekken willen we de nieuwere Hess-trolleys een tramachtige uitstraling geven met een spitsere neus.” Hermes onderzoekt of investeringen in zo’n tramlook de attractiewaarde vergroten.
Meer artikelen met dit thema
Het gebrek aan financiering: wie zitten er op de blaren? Een verkenning langs sociale klassen
18 jul om 09:52 uurHet kabinet heeft ingrijpende bezuinigingen op het openbaar vervoer aangekondigd. De gevolgen hiervan zijn …
Gemeenten bepalen zelf inzet boetegeld EBS
8 jul om 16:35 uurDe gemeenten in Zaanstreek-Waterland mogen zelf bepalen hoe zij boetegeld, opgelegd aan vervoerder EBS,…
Kwaliteit ov-knooppunten holt achteruit door financiële tekorten
7 jul om 10:38 uurNiet alleen de reizigers zullen de impact van bezuinigingen voelen — ook de kwaliteit van de ov-infrastructuur…
Eerste ‘Buitenpoort’ van Nederland bij station Bussum Zuid
24 jun om 09:22 uurOp 18 juni was de officiële opening van de eerste Buitenpoort in Nederland op station Bussum Zuid. Een…
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Wanneer worden de dubbelgelede trolley's verwacht?
Ingediend door Berry Van Brink op ma, 11/07/2022 - 13:53
Reactie toevoegen