De provincie Gelderland heeft besloten de concessie Achterhoek Rivierenland te verlengen met een periode van vijf jaar. Die beslissing komt een jaar eerder dan afgesproken. Zo verzekert Gelderland zich van steun van Arriva voor de OV-visie.
Arriva tot 2025 in Achterhoek Rivierenland
Met het besluit van de provincie Gelderland is Arriva tot eind van de dienstregeling 2025 de vervoerder in Achterhoek Rivierenland. Arriva rijdt sinds 2010 in de concessie, waarbij Achterhoek en Rivierenland overigens niet aan elkaar grenzen. In het bestek was de optie tot verlenging opgenomen als de vervoerder positief zou scoren op reizigersgroei, klanttevredenheid, personeelstevredenheid en aanvullende CO2-reductie.
De reizigersgroei is door het afschaffen van de strippenkaart en het verchippen van de abonnementen in de eerste jaren niet goed te meten, aldus de provincie. Wel constateerde de provincie in 2014 een reizigersgroei in de spits van 10,2 procent en in 2015 en 2016 een totale groei van respectievelijk 4,6 en 2,4 procent. Het gemiddelde klantoordeel kwam uit op 7,6, conform het landelijk gemiddelde. De score voor personeelstevredenheid bleef de afgelopen vier jaar stabiel en schommelde rond een 7,5. Sinds 2011 stoot Arriva wel bijna 52 procent minder CO2 uit.
Continuïteit
De provincie heeft al met al geconstateerd dat Arriva sinds de gunning van de concessie voldoet aan de in het bestek gestelde eisen bij bovengenoemde factoren. Opvallend is dat GS het besluit nu al neemt, terwijl in het bestek staat dat het oordeel in 2018 pas bepalend is voor de verlenging van de concessieduur. Volgens een woordvoerster heeft dat te maken met de OV-visie van de provincie. "Met de eerstvolgende dienstregeling willen we daar verder stappen inzetten en dan is het ook belangrijk dat het bedrijf verzekerd is van continuïteit. We hebben een wat eerdere verlenging ook al een keer gedaan bij de Veluwelijn en dat leverde verder geen problemen op", aldus de woordvoerster.
In de brief (.pdf) van Gedeputeerde Staten staat: "Arriva heeft aangegeven deze investeringen alleen te kunnen plegen als er sprake is van een verlenging. De implementatie van de OV-visie kan voor Arriva gevolgen hebben voor bijvoorbeeld de reizigersgroei en de klanttevredenheid. Het zou niet billijk zijn Arriva op een daling van een score op genoemde factoren af te rekenen en daarmee een verlenging van de concessie in gevaar te brengen, terwijl Arriva juist pro-actief samenwerkt om invoering van de OV-visie tot een succes maken." Bovendien is verlengen goedkoper per dienstregelinguur dan opnieuw aanbesteden, dat weer als voordeel zou hebben dat de OV-visie helemaal zou kunnen worden doorgevoerd.
Arriva heeft toegezegd extra investeringen te doen op een aantal aandachtspunten. Zo worden de verouderde tft-schermen in de voertuigen vervangen en komen er ook nieuwe in- en uitcheckpalen op de stations. Deze stammen nog uit de Syntus-tijd.
Tegen het besluit van de provincie kunnen belanghebbenden binnen zes weken een bezwaarschrift indienen.
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Reactie toevoegen