EBS reed bijna 80 nieuwe ZE-bussen in Waterland
Afgelopen jaar had EBS bijna met tachtig nieuwe elektrische bussen in de lopende concessie Waterland gereden. Opdrachtgever Vervoerregio Amsterdam vond de risico's uiteindelijk alleen toch te groot. Nu wordt de uitbreiding van de vloot verplaatst naar de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland in 2023.
Dat vertelt Wim Kurver, scheidend directeur van EBS, in de komende editie van OV-Magazine: “De crisis bood kansen om te versnellen, want nieuwe ZE-bussen implementeren had juist gekund in een tijd waarin de operationele kosten lager liggen. Dat zou perspectief hebben geboden aan fabrikanten in een tijd dat zij hard geraakt werden door corona en dat was weer positief voor de economie geweest. Het is jammer dat dat niet doorging.”
In een reactie laat de Vervoerregio Amsterdam weten dat het risico te groot was. Dat had te maken met het ‘level playing field’ voor de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland. De aanbestedingswet zegt dat partijen in concurrentie tegen elkaar moeten kunnen bieden voor de beste prijs en kwaliteit.
Warme overdracht
In de komende editie van OV-Magazine spreken we Wim Kurver en Wilko Mol. Mol wordt door Kurver klaargestoomd om per begin 2022 de taken als CEO volledig over te nemen. Daarom werken zij sinds 1 oktober in een ‘warme overdracht’ samen.
We blikken met Kurver en Mol terug op tien jaar EBS in Nederland, maar kijken ook vooral vooruit. Wilko Mol: “Als we de komende jaren niet minstens twee nieuwe concessies winnen, eet ik mijn hoed op.” Wilt u ons magazine of dit artikel thuis ontvangen? Neem dan een abonnement.

In een warme overdracht werken Wilko Mol (links) en Wim Kurver sinds 11 oktober samen
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Zero emissie is gewoon niet waar. De standkachels verstoken 55 liter diesel per dag en dan ook nog met hele vervuilende uitstoot
Ingediend door Blok op za, 25/12/2021 - 16:19
Reactie toevoegen