EBS reed bijna 80 nieuwe ZE-bussen in Waterland
Afgelopen jaar had EBS bijna met tachtig nieuwe elektrische bussen in de lopende concessie Waterland gereden. Opdrachtgever Vervoerregio Amsterdam vond de risico's uiteindelijk alleen toch te groot. Nu wordt de uitbreiding van de vloot verplaatst naar de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland in 2023.
Dat vertelt Wim Kurver, scheidend directeur van EBS, in de komende editie van OV-Magazine: “De crisis bood kansen om te versnellen, want nieuwe ZE-bussen implementeren had juist gekund in een tijd waarin de operationele kosten lager liggen. Dat zou perspectief hebben geboden aan fabrikanten in een tijd dat zij hard geraakt werden door corona en dat was weer positief voor de economie geweest. Het is jammer dat dat niet doorging.”
In een reactie laat de Vervoerregio Amsterdam weten dat het risico te groot was. Dat had te maken met het ‘level playing field’ voor de nieuwe concessie Zaanstreek-Waterland. De aanbestedingswet zegt dat partijen in concurrentie tegen elkaar moeten kunnen bieden voor de beste prijs en kwaliteit.
Warme overdracht
In de komende editie van OV-Magazine spreken we Wim Kurver en Wilko Mol. Mol wordt door Kurver klaargestoomd om per begin 2022 de taken als CEO volledig over te nemen. Daarom werken zij sinds 1 oktober in een ‘warme overdracht’ samen.
We blikken met Kurver en Mol terug op tien jaar EBS in Nederland, maar kijken ook vooral vooruit. Wilko Mol: “Als we de komende jaren niet minstens twee nieuwe concessies winnen, eet ik mijn hoed op.” Wilt u ons magazine of dit artikel thuis ontvangen? Neem dan een abonnement.

In een warme overdracht werken Wilko Mol (links) en Wim Kurver sinds 11 oktober samen
Meer artikelen met dit thema
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Onderzoek naar knooppunten in provincie Utrecht
25 apr om 15:43 uurMoventem heeft in november 2024, in opdracht van de provincie Utrecht, onderzoek gedaan naar de beleving van…
Sociale veiligheid OV-NL
17 apr om 15:21 uurHet is een grote wens van de ov-sector: ov-boa’s moeten meer bevoegdheden krijgen om de identiteit van…
Rechter vernietigt ACM-prioriteringskader: nieuwe kansen voor ov-sector
11 mrt om 15:15 uurDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een nieuw prioriteringskader opstellen…
Stationsontwikkeling
25 feb om 16:35 uurLeiden is een stad waar wonen, studeren en…
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Zero emissie is gewoon niet waar. De standkachels verstoken 55 liter diesel per dag en dan ook nog met hele vervuilende uitstoot
Ingediend door Blok op za, 25/12/2021 - 16:19
Reactie toevoegen