Landschapsarchitect Eric Luiten volgt per 1 januari architect en stedenbouwkundige Bert Dirrix op als Spoorbouwmeester. Dirrix vervulde de functie de afgelopen drie jaar.
Eric Luiten wordt Spoorbouwmeester
Bureau Spoorbouwmeester is in 2001 op initiatief van NS en ProRail opgericht als een onafhankelijk adviserend orgaan voor ontwerp en vormgevingsopgaven binnen de spoorsector. Als Spoorbouwmeester heeft Luiten de taak ProRail en NS te adviseren over stedenbouw, architectuur, interieur, landschap en grafische vormgeving. Daarnaast is hij verantwoordelijk voor de actualisering, toepassing en doorontwikkeling van het Spoorbeeld: het overkoepelend vormgevingsbeleid van de spoorsector.
Luiten is voormalig hoogleraar Erfgoed en Ruimtelijk ontwerp aan de TU Delft. Tussen 2012 en 2016 was hij als Rijksadviseur voor Landschap en Water verbonden aan het College van Rijksadviseurs. Daarvoor bekleedde hij de functie van adviseur Ruimtelijke Kwaliteit voor de provincie Zuid-Holland. Ook was hij supervisor bij de ontwikkeling van Park Lingezegen tussen Arnhem en Nijmegen. Luiten is verder adviseur bij waterschap Vallei en Veluwe, voorzitter van de Stichting NHBOS ter Bevordering van de Landschapsarchitectuur en chairman van de Stichting Landscape Architecture Europe.
Luiten krijgt de ruimte om voor de komende drie jaar eigen accenten te zetten. Die worden in het eerste kwartaal van 2018 nader bepaald en uitgewerkt. De aandacht voor de transformatie van het spoorlandschap en de omgang met het rijke spoorerfgoed zullen hierbij een belangrijke rol spelen. Dirrix zal zich na zijn periode als Spoorbouwmeester weer vol gaan richten op de werkzaamheden van zijn eigen bureau.
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Reactie toevoegen