Het openbaar vervoer in Rotterdam is het afgelopen jaar met 4 procent gegroeid. In de Rotterdamse regio nam het ov over water zelfs 10 procent toe.
Groei in Rotterdamse regio
RET-directeur Pedro Peters maakte vandaag tijdens zijn nieuwjaarstoespraak bekend dat het aantal reizigerskilometers in Rotterdam met 4 procent is toegenomen. De groei speelt zich vooral af op het metronet. Rotterdam wordt een steeds populairdere bestemming. Dankzij de komst van onder andere het ss Rotterdam en de Markthal, riep The New York Times Rotterdam uit als ‘must see city’ in 2014.
Peters riep de verantwoordelijke bestuurders op haast te maken met frequentieverhoging op Metrolijn E, van Den Haag Centraal naar Slinge. “In de ochtendspits zitten we overvol en de groei zet nog door. Ik hoop dat we met de Metropoolregio nu snel tot beslissingen kunnen komen."
Het aantal zwartrijders bij de RET daalde tot een historisch laag niveau van 0,2 procent bij de bus, 1 procent bij de metro en 0,6 procent bij de tram. Peters: “Prachtige cijfers, zeker als je bedenkt dat we voor het sluiten van de poortjes in 2009 nog dik boven de 10 procent zaten.” Ook het aantal geweldsincidenten tegen RET-personeel daalde in 2014 met 7 procent.”
Na een succesvolle proef op metrostation Beurs introduceert de RET gratis wifi op meer metrostations. Daarnaast start de vervoerder binnenkort met de inbouw van wifi in tram en metro. In de zomer wil de RET 10 metrostations en alle trams en metro’s hebben voorzien van wifi.
Waterbus en Aqualiner
In de Rotterdamse regio en tussen de Drechtsteden zorgden de snelle veerdiensten Waterbus en Aqualiner voor een reizigersgroei van 10 procent in 2014. In totaal vervoerden de schepen in 2014 ruim 1,73 miljoen reizigers.
Waterbus dankt de reizigerstoename onder meer aan de groei van het aantal spitsreizigers. Het aantal passagiers op de Aqualiner tussen Rotterdam centrum, Katendrecht en de RDM Campus op Heijplaat steeg voor het zesde opeenvolgende jaar. Dat komt door de toename van het aantal studenten en medewerkers op de RDM Campus en werknemers van de omliggende bedrijven.
Het mooie weer heeft daarnaast voor veel recreatief en toeristisch verkeer gezorgd. Populair waren de Waterbus Dagkaart en de bijbehorende arrangementen, zoals die naar Werelderfgoed Kinderdijk. Ook het tweejaarlijkse evenement Dordt in Stoom en de afgesloten Brug over de Noord droegen bij aan de groei.
De verplaatsing van enkele haltes, de introductie van Lijn 19 tussen Kralingen en Feijenoord en de komst van de Waterbus E-tickets waren volgens directeur Gerbrand Schutten de belangrijke mijlpalen in 2014. “Het bewijst eens te meer dat het personenvervoer over water na 15 jaar echt volwassen is geworden.”
In 2015 introduceert Waterbus gratis wifi en tv-schermen aan boord met live informatie. Met de provincie Zuid-Holland overlegt Waterbus nog over een extra schip in de spits richting Rotterdam en een rechtstreekse verbinding tussen Rotterdam, Dordrecht en Kinderdijk.

© Chris Pennarts
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Reactie toevoegen