De tijdelijk HTM-directeur Bruno Bruins wil dat er in een nieuw regeerakkoord meer aandacht komt voor gebiedsontwikkeling. De Haagse vervoerder wil de regierol pakken om regionale ov-projecten te versnellen.
HTM wil gebiedsontwikkeling aanjagen
Dat vertelt de oud-minister in gesprek met OV-Magazine. “Tot 2040 worden er 50.000 woningen bijgebouwd. Als je eerst woningbouw pleegt in een gebied zoals voormalig industriegebied de Binckhorst en daarna pas een railverbinding aanlegt, dan ben je te laat. Inwoners moeten vanaf dag 1 gebruik kunnen maken van hoogwaardig openbaar vervoer. Dus wij moeten daarbij zijn. Bij gebiedsontwikkeling moet je het samen doen met gemeenten, provincies, het Rijk en andere vervoerders zoals NS en RET.”
De Haagse vervoerder wil zichzelf presenteren als aanjager om die integrale samenwerking te versnellen, vervolgt Bruins: “Alle organisaties willen ontwikkelingen versnellen, maar bijna iedereen heeft een andere prioriteit. Bij HTM willen we de gezamenlijke prioriteit omhoog brengen. We willen een katalysator in dat geheel zijn: aanjagen, versnellen, een creatieve bijdrage leveren.”
Gerard Boot, financieel directeur HTM
Daarvoor moeten wel wat hobbels worden overwonnen. Want dat betekent dat meerdere partijen informatie moeten delen en anders moeten gaan samenwerken, vult financieel directeur Gerard Boot aan: “Je hebt hier in de regio zo al acht belanghebbende overheden. Dat is veel. Wij willen die organisaties bij elkaar brengen, maar dat is een moeizaam proces. Want iedereen heeft zijn eigen belangen, betrokkenheid en business. Maar we zijn geen politiek orgaan, dat maakt het makkelijker.”
Het volledige interview met Bruins en Boot is te lezen in de komende editie van OV-Magazine. Wilt u OV-Magazine voortaan in print of digitaal ontvangen? Neem contact op of neem een abonnement.

© Rijksoverheid/Arenda Oomen
Meest gelezen vandaag
Meer artikelen met dit thema
Doorbraak op het spoor: vakbondsleden CNV keuren cao-voorstel goed
14 jul om 12:00 uurEr is een doorbraak op het spoor: leden van vakbond CNV hebben maandagochtend ingestemd met het eindbod van NS…
GVB start aanbesteding aanschaf 78 nieuwe trams
10 jul om 09:50 uurDe Vervoerregio Amsterdam heeft aan het GVB opdracht gegeven om te starten met de aanbesteding voor de aanschaf…
Kamermeerderheid tegen bezuinigingen op regionaal openbaar vervoer
2 jul om 11:07 uurDe motie die de regering oproept om 225 miljoen van de voorgenomen bezuiniging van 335 miljoen euro op het…
Concessie Amsterdam wederom gegund aan GVB
1 jul om 09:15 uurGVB mag de concessie Amsterdam blijven verzorgen, heeft het het dagelijks bestuur van…
Vervoerregio’s maken bezwaar tegen bezuiniging op het ov
23 jun om 10:47 uurDe Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben officieel bezwaar ingediend bij het…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Goan-fiasco kost 1,4 miljoen
15 mei om 14:10 uurWe schreven al eerder over het gebrek aan animo voor de Twentse ov-app 'Goan', waarin Twente ov- en Wmo-vervoer…
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
Nieuwe OV infrastructuur moet aangelegd worden voordat de nieuwbouwprojecten voor woningen en bedrijven zijn gerealiseerd., niet pas jaren later! Ook recreatiegebieden zoals stranden, parken en bossen moeten een duurzame verbinding krijgen. Dat scheelt weer te veel auto s op de weg en dito parkeerplaatsen , dus vooruitdenken in deze Corona periode is een bittere noodzaak! Ook aan fietsers , ouderen en minder validen moet gedacht worden, dus looplijnen, minder obstakels, gelijke instappen tussen perrons en voertuig, liften, minder steile hellingbanen. Dat laatste is ook fijner wanneer het glad kan zijn in winterse omstandigheden. En goede verlichting, camera;s info knoppen en voldoende warme beschutting. De laatste tijd wordt hier goed op geparticipeerd en hopelijk blijven we deze opgaande lijn volgen. Lightrail zoals de verlengde B-lijn in Regio Rotterdam, Noord -Zuidlijn Amsterdam en de nieuwe trams rond Utrecht zijn daar mooie voorbeelden van!
Ingediend door Arjan Krabbenbos op vr, 05/03/2021 - 12:50
Voor een deel of - wellicht - alles wordt voorzien in een samenwerkingsverband tussen Rotterdam en Den Haag. Dit samenwerkingsverband heet de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Voorzitter van dit samenwerkingsverband is de Burgemeester van de Gemeente Rotterdam de heer Ing. A. Aboutaleb.
Op de site van de #MRDH is een plan te vinden dat - wellicht - voorziet - in wat de tijdelijke directeur van de HTM wil.
Ook de stad waar ik woon, valt onder dit samenwerkingsverband.
Zoetermeer is verbonden met de stad Den Haag via de Randstadrail.
Exploitatie van deze lightrail ligt in handen van de HTM (waar de Nederlandse Spoorwegen voor 51% aan aandelen bezit). De HTM rijdt op mijn stad een dienstregeling via een lightrail. Ook Rotterdam heeft - eveneens - een heel netwerk aan lightrails ( of de 'metro') geexploiteerd door de RET. Zie voor meer info over de plannen en het aanleggen van een lightrail deze link:
https://mrdh.nl/nieuws/extra-routes-verkenning-hoogwaardig-ov-cid-binckhorst
Ook de Gemeente Amsterdam heeft een Metropoolregio. Ook in dit verband werken de diverse overheden (drie lagen) samen.
Voorzitter van deze Metropoolregio is de Burgemeester van Amsterdam. Mevrouw F. Halsema.
Voor meer info over deze Metropoolregio zie deze link: https://www.metropoolregioamsterdam.nl/
Ingediend door Corry Hoekman op vr, 12/03/2021 - 17:57
Reactie toevoegen