Veolia lijdt in Nederland geen zware verliezen, althans niet de afgelopen drie jaar. Dat stelt directeur Manu Lageirse van Veolia Transport Nederland.
Manu Lageirse: 'Vooruitzichten Veolia Nederland gunstig’
Lageirse reageert daarmee op het bericht van OV-Magazine over het saneren van het Veolia /Transdev-concern. Daarbij verdwijnt Veolia als zelfstandig merk en staan de vestigingen in Nederland, België, Duitsland, Zweden en Finland te koop.
Wegvallend verlies
Zwaar verlieslatend voor Veolia Nederland waren de jaren 2007-2009. In 2008 was het tekort nog 28 miljoen euro. In 2009 was het verlies teruggebracht tot 9 miljoen en de afgelopen drie jaar schommelt het resultaat rond nul, stelt Lageirse.
"We zetten alles op alles om Brabant binnen te halen."
Het resultaat zal vanzelf verbeteren als de concessie in Noord-Brabant eind 2013 afloopt. Lageirse: “In het slechtste geval maken we winst door het wegvallen van verlies. In het beste geval winnen we de concessie Brabant en maken daar een goede marge op. We zetten alles op alles om Brabant binnen te halen."
Het aandeel van Brabant is 70 miljoen euro op een totale omzet van 305 miljoen euro per jaar. De overige concessies van Veolia zijn Haaglanden bus, Limburg, Zeeuws-Vlaanderen en Fast Ferries.
Slank bedrijf
De vooruitzichten voor Veolia, of voor de overnamepartij, zijn gunstig, zegt Lageirse. “We zijn een slank bedrijf, goed georganiseerd, met veel ruimte voor creativiteit en innovatie. De afgelopen twee jaar hadden we nauwelijks mogelijkheden om te groeien, omdat we niet mochten bieden op concessies waar Connexxion de zittende vervoerder was. Het is een handicap als je samen in één concern zit en opdrachtgevers maar één inschrijver van hetzelfde concern toelaten. Bovendien waren bijna alle concessies die op de markt kwamen van Connexxion. Het is logisch dat zij die mochten verdedigen. Als Veolia is verkocht speelt dat niet meer.”
Waardecreatie
De hoofddirectie van Transdev/Veolia gaf onlangs als reden voor de verkoop van Veolia-vestigingen dat er onvoldoende mogelijkheden zijn voor groei of herstel. Dat bestrijdt Lageirse. “De reden voor de verkoop is dat Transdev/Veolia de grote schulden wil terugbrengen. Zo staat bijvoorbeeld ook Veolia in België te koop, terwijl die vestiging al jaren een behoorlijk rendement draait. De enige reden om Veolia Nederland te verkopen is waardecreatie.”
Fusie Connexxion
De belangstelling voor Veolia Nederland is groot, volgens Lageirse. “Maar mocht het bod uit de markt te laag zijn, dan wordt Veolia Nederland niet verkocht, maar waarschijnlijk toch samengevoegd met Connexxion.” De hoofddirectie in Parijs zegt dat scenario uit te sluiten, maar Lageirse is zeker van zijn zaak. “Het is volstrekt onlogisch om voor twee bedrijven overhead te betalen als je ze ook kunt laten fuseren. Veolia Nederland is, evenals Connexxion, een van de meest vooruitstrevende vervoerbedrijven in Nederland. Het vertrouwen van Parijs in een geslaagde verkoop is groot.”
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Reactie toevoegen