Om twee keer zoveel reizigers te trekken moeten alle treinen in de brede Randstad als een metro gaan rijden. Ze rijden elke paar minuten en stoppen op elk station. De Intercity Groningen–Amsterdam rijdt dan bijvoorbeeld tot Amersfoort als Intercity en naar Amsterdam als stoptrein.
Movinnio pleit voor metrodienst op het spoor
“De spoorstaaf heeft z’n langste tijd gehad en moet uitgefaseerd worden”
Volgens directeur Joep Dickhaut van Movinnio is dat een ingrediënt van het Deltaplan Duurzaam Vervoer dat zijn innovatiestichting uitwerkt. Een metrodienst op het spoor in de Randstad heeft voor reizigers drie grote voordelen.
Ten eerste kunnen ze hun auto bij stopstations sneller en makkelijker parkeren dan bij Intercitystations midden in de stad. Ten tweede zien ze hun wachttijd geminimaliseerd door de hogere frequentie die in één klap mogelijk wordt omdat de treinen allemaal even snel gaan rijden. En ten derde hoeven reizigers niet meer over te stappen maar kunnen blijven zitten totdat ze op het gewenste station arriveren.
Voor de samenleving is zo’n metrodienstregeling goedkoper dan de miljarden euro’s vergende spoorverdubbelingen van het Programma Hoogfrequent Spoor (elke tien minuten een trein op de vier hoofdassen in de brede Randstad).
Het Deltaplan Duurzaam Vervoer van Movinnio gaat voor de lange termijn uit van losse voertuigen (denk aan Superbussen) op een vlakke rijvloer. Ze rijden dan als een elektronisch gekoppeld en geleid treintje van bijvoorbeeld Brussel naar de Nederlandse grens, waar ze uitwaaieren naar Breda, Rotterdam en verder, eventueel ook over stroken langs de snelweg.
“De spoorstaaf heeft z’n langste tijd gehad en moet uitgefaseerd worden”, zegt Joep Dickhaut daarover. “Bus en trein groeien naar elkaar toe.” Als overgangssituatie denkt hij aan betonnen rijplaten met uitgefreesde ruimte voor twee spoorstaven, zodat busachtige voertuigen al op het spoor kunnen rijden. Movinnio komt ook nog met deelvisies op de fiets en het parkeren.
Meer artikelen met dit thema
De waarde van nabijheid voor mens en klimaat
3 jun om 13:31 uurIn deze twintigste notitie van het Laboratorium Verantwoorde Mobiliteit geven Igor Koster, Max Olzheim en Hans…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Goan-fiasco kost 1,4 miljoen
15 mei om 14:10 uurWe schreven al eerder over het gebrek aan animo voor de Twentse ov-app 'Goan', waarin Twente ov- en Wmo-vervoer…
Meer onveiligheid door streng overwegbeleid
2 apr om 11:16 uurHet overwegbeleid voor spoorwegen is sterk gericht op verbetering van de veiligheid…
GVB, HTM, RET, Connexxion en EBS protesteren tegen bezuinigingen op ov
31 mrt om 13:12 uurGVB, HTM, RET, Connexxion en EBS voeren op woensdag 2 april actie tegen de bezuiniging van 110 miljoen euro op…
Gratis openbaar vervoer voor kinderen in Den Haag
10 mrt om 16:31 uurVanaf maandag 10 maart kunnen kinderen van 4 tot en met 11 jaar in Den Haag gratis reizen met de bussen en…
NS presenteert nieuwe dubbeldekker
5 mrt om 14:46 uurNS presenteert de nieuwe dubbeldekker die besteld is bij leverancier CAF met een model op ware grootte. Dat een…
Daimler Buses viert 30-jarig jubileum: een succesverhaal in de busindustrie
27 feb om 14:35 uurDaimler Buses viert dit jaar haar 30-jarig bestaan. Op 23 februari 1995 werd EvoBus GmbH…
Reactie toevoegen