Mag de voorgenomen onderhandse gunning van het hoofdrailnet aan NS in de periode 2025-2035 doorgaan, of niet? De voorzieningenrechter in Den Haag noemde de zaak 'te complex' en verwijst door naar het Europese Hof van Justitie. De Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) heeft vervolgstappen aangekondigd.
Rechter wijst naar EU voor HRN-uitspraak
In juni dit jaar informeerde staatssecretaris Stientje van Veldhoven van IenW de Tweede Kamer dat zij over wilde gaan tot een nieuwe onderhandse gunning van het hoofdrailnet aan NS na 2024. Dat stuitte op weerstand van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN), het samenwerkingsverband van de regionale vervoerders Arriva, Transdev, Qbuzz, Keolis en EBS. Het samenwerkingsverband besloot in september naar de rechter te stappen en de beslissing aan te vechten.
Europese regelgeving
Volgens de regionale vervoerders is de onderhandse gunning in strijd met Europese regelgeving. In de PSO-verordering uit het Vierde Spoorwegpakket staat namelijk dat aanbesteden de norm moet worden. In diezelfde verordening staat echter ook dat onderhandse gunning tot 24 december 2023 mogelijk is, zolang de nationale wetgeving (in dit geval de Wet Personenvervoer 2000) dat niet verbiedt. Het ministerie van IenW interpreteert het zo dat zij uiterlijk december 2023 een beslissing moet nemen en dat dus ook nu al mag.
Uit de Europese regels wordt echter niet duidelijk hoe lang van tevoren een concessie mag worden gegund, stelt de voorzieningenrechter. Ze acht het standpunt van de FMN dat de gekozen juridisch route voor onderhandse gunning van het HRN in deze vorm niet toegestaan echter ‘niet onaannemelijk’.
Te complex
De rechter noemt de zaak echter te complex om in een kort geding te behandelen en verwijst naar het Hof van Justitie van de Europese Unie om de regels verder te verduidelijken. Als die beslist dat de onderhandse gunning niet rechtmatig is, moet de staatssecretaris haar voornemen wijzigen.
De FMN laat in een reactie weten: “Op basis van het vonnis zullen wij de Staat vragen om de vereiste verduidelijking bij Europa te gaan halen. FMN gaat er dan ook vanuit dat de Staat hier direct opvolging aan geeft.” Naast FMN hebben ook buitenlandse vervoerders en de Europese alliantie van commerciële railbedrijven AllRail zich gevoegd in deze zaak.
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Reactie toevoegen