Wat voor ov kies je als je zelf aan de knoppen draait? Ter voorbereiding op de aanbesteding van het ov in de Hoeksche Waard en op Goeree Overflakkee heeft de provincie Zuid-Holland met groepen reizigers een ‘serious game’ gespeeld.
Reizigers mogen ‘vervoerdertje spelen’
Het spel bestaat uit 45 kaartjes: themakaartjes (dienstregeling, infra & keten, integratie, kwaliteit, marketing, materieel, speciale ritten, tarieven) en jokers (eigen ideeën). Het begint met een sobere basissituatie voor zowel het ov als het gemeentelijke vervoer van ouderen en gehandicapten. De deelnemers mogen eerst zelf en vervolgens gezamenlijk aangeven waarop ze willen bezuinigen of waarin ze extra willen investeren.
Een spel is een aantrekkelijke manier om het ov te leren begrijpen en afwegingen te maken. De deelnemers zien elkaars belangen, delen hun ideeën en maken keuzes. “Tegelijkertijd is het een manier om partijen mee te nemen in de complexe materie en om uit te leggen welke stappen provincie en gemeenten nemen in de voorbereidingen van de aanbesteding”, stelt de provincie Zuid-Holland.
De meeste deelnemers blijven binnen het budget. De uitkomsten passen in landelijke trends: meer ritten van snelbussen, minder ritten van stopbussen. Meer ouderen en gehandicapten met het ov laten reizen in plaats van met de duurdere Regiotaxi. En op de 10 procent rustigste ritten mag een belbus gaan rijden. Wel pleiten de reizigers voor meer investeringen in aansluitgarantie, fietsvoorzieningen, P+R en wachtgelegenheid. Er is ook behoefte aan nachtbussen uit Rotterdam en recreatiebussen op Goeree en naar Tiengemeten. Reizigers zien – in tegenstelling tot gemeenten – liever geen verder weg gelegen haltes aan de randen van een kern. Wel zijn vier op de tien deelnemers voorstander van subsidie op e-bikes.
Ook de provincie Noord-Brabant zet serious gaming in bij aanbestedingen. Noord-Holland gebruikt de spelvorm voor vastgoedontwikkeling op de Zaancorridor Amsterdam–Alkmaar. Met gemeenten en NS speelde Noord-Holland het serious game SprintStad van de Vereniging Deltemetropool.
Meer artikelen met dit thema
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Onderzoek naar knooppunten in provincie Utrecht
25 apr om 15:43 uurMoventem heeft in november 2024, in opdracht van de provincie Utrecht, onderzoek gedaan naar de beleving van…
Sociale veiligheid OV-NL
17 apr om 15:21 uurHet is een grote wens van de ov-sector: ov-boa’s moeten meer bevoegdheden krijgen om de identiteit van…
Rechter vernietigt ACM-prioriteringskader: nieuwe kansen voor ov-sector
11 mrt om 15:15 uurDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een nieuw prioriteringskader opstellen…
Stationsontwikkeling
25 feb om 16:35 uurLeiden is een stad waar wonen, studeren en…
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Reactie toevoegen