Syntus maakt bezwaar tegen gunning concessie Zeeland
Syntus heeft bezwaar gemaakt tegen de gunning van de concessie Zeeland aan Connexxion. Wat de inhoud is van dat bezwaar wil Syntus niet toelichten. De provincie Zeeland heeft twee maanden om op het bezwaarschrift te reageren. De nieuwe concessie gaat al op 14 december in. Wat de gevolgen zijn voor de voorbereiding zegt Connexxion nog niet te kunnen overzien.
Zeeland had de vier ov-concessies in de provincie aanbesteed als één concessie, en gunde het tienjarige contract op 22 april aan Connexxion. Het vervoerbedrijf verzorgt al de concessies Noord- en Midden-Zeeland. Ook Zeeuws-Vlaanderen, nu nog in handen van Veolia, gaat naar Connexxion. De veerdienst Vlissingen-Breskens is uit de concessie gehaald. Naast Syntus en Connexxion schreef ook Arriva in op de aanbesteding.
Door een opgelegde bezuiniging van 20 procent door de provincie Zeeland had Connexxion minder dienstregelingsuren geboden. De provincie vult het ov-net aan met een flexnet van kleine oproep-/belbussen van halte naar halte. Het vervoernet zou tijdens de concessie verder worden ontwikkeld in een ontwikkelteam van vervoerder, provincie en gemeenten.
Connexxion wil in totaal 130 voertuigen inzetten, waarvan 43 gasbussen en 60 dieselbussen die voldoen aan de euro-6-norm. De ov-bussen gaan onder een Zeeuwse huisstijl rijden. Op verzoek van de provincie Zeeland bood Connexxion op maat gemaakte reisproducten aan, zoals reizen op rekening en reistegoedbundels, die te koop zijn in de webshop.
In de bussen komen digitale kaartautomaten en een ophaalautomaat voor alle chipkaartproducten. Alle bussen worden uitgerust met gratis wifi. Uniek is de regionale klantenservice die Connexxion wil opzetten, waarin zowel het ov als het Wmo-vervoer zijn gebundeld.
De bezwaarcommissie van de provincie Zeeland buigt zich nu over het bezwaar van Syntus en heeft daarvoor maximaal twee maanden. Daardoor kunnen bepaalde onderdelen van de voorbereiding nog niet van start. Volgens de provincie moeten verschillende onderdelen van de busconcessie nog worden vormgegeven, zoals het vaststellen van de dienstregeling, invoeren van nieuwe abonnementen en tarieven, het aanschaffen van nieuwe voertuigen en de communicatie naar de reizigers.

© Zeelandnet.nl
Meer artikelen met dit thema
KiM: bij flexvervoer is meer aandacht nodig voor de reiziger
10 jun om 11:23 uurDe invoering van flexvervoer leidt lang niet altijd tot betere bereikbaarheid. Dat blijkt uit het rapport '…
Ov-sector luidt noodklok tegen bezuinigingen
6 jun om 14:25 uurOp dinsdag 10 juni om 08.45 uur klinkt er in de regio’s Amsterdam en Rotterdam Den Haag een ongebruikelijk…
Westelijke entreetunnel Amsterdam CS na twee jaar hinder weer open
2 jun om 11:17 uurDe vernieuwde westelijke reizigerstunnel van Amsterdam Centraal is in gebruik genomen. Na bijna twee jaar van…
Middelengebruik op de werkvloer: nieuwe handreiking helpt vervoersbedrijven
26 mei om 13:52 uurUit onderzoek van TNO en het Trimbos-instituut blijkt dat middelengebruik –…
Column: Sociale veiligheid blijft van belang
26 mei om 13:09 uurMaart 1989 worden op metrostation Zuidplein drie vrouwen door een verwarde man doodgestoken. Maar dat was niet…
Twee inschrijvers voor nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant
19 mei om 14:57 uurArriva en EBS hebben een bieding uitgebracht op de nieuwe ov-concessie in Oost-Brabant. Arriva is de huidige…
Een veiliger ov in Almere: wat werkt en wat niet?
8 mei om 15:28 uurIn Almere kon – figuurlijk gesproken – de vlag uit: het aantal incidenten in het openbaar busvervoer was fors…
Het mes snijdt aan twee kanten
25 apr om 15:59 uurWat is nou sociale veiligheid? Onder de term sociale veiligheid wordt verstaan: de bescherming of het zich…
Syntus heeft gelijk. De top van Connexxion en Gedeputeerde Van Heukelom is allemaal:
"Ouwe jongens krentenbrood."
Ik denk dat een frisse start met een nieuwe speler (Syntus) iedereen die een beetje in slaap is gesukkeld weer rechtop zal doen zitten.
Zeker op het provinciehuis.
Ingediend door Rinus op ma, 04/08/2014 - 23:58
Reactie toevoegen